Disaster Recovery – leerzaam avondvullend thema bij de Cloud Architect Alliance

caa201609-630415Donderdag organiseerde de Cloud Architect Alliance (CAA) voor de zevende (of was het toch de achtste?) keer een bijeenkomst. In enkele jaren tijd is dit platform uitgegroeid tot een krachtig netwerk. De opkomst van deze invite only avond was dus wederom fors. Dat, ondanks het verkeersinfarct rond de Amsterdam en het mindere weer, de mensen binnen bleven druppelen en niet in de file van gedachte veranderden zegt iets over de betrokkenheid.

Het thema van de avond was Disaster Recovery en je hoeft geen cloud architect te zijn om daar direct een beeld van te hebben. Dit zou gaan over datacenters die af fikken, graafmachines die complete kabelbuizen doorklieven, natuurrampen en dergelijke. Onderwerpen en cases die per definitie leerzaam zijn en zeer veel te maken hebben met netwerk dan wel cloud architectuur.

Die herkenbare punten kwamen allemaal terug. Maar de punten die de meeste indruk maakten, en ook voor niet CAA’ers interessant en relevant zijn, zaten aan het begin van de avond. Het eerste punt was DR en cloud – wat is dat eigenlijk? Voor je DR gebruik maken van een of meerdere cloud diensten is daarbij het meest voor de hand liggende antwoord. Wat CAA’ers echter ook willen weten is – en daar lang over kunnen praten – is hoe doe je DR vanuit een cloud. Wat als je “iets” in de cloud niet meer bereikbaar o.i.d. is. Dan is echte DR gevraagd. Een interessante kijk op het verschijnsel DR dus.

Het tweede punt – en daar begon de avond zelfs mee – dat veel indruk maakte en écht voor iedereen de moeite van het onthouden waard is kwam van Bart Veldhuis, een van de bestuurders annex oprichters, van de CAA. Hij trok het boetekleed aan en bekende voor de 80 aanwezigen fout te hebben gedaan. Het reserveringssysteem voor de events, de ruggengraat van de CAA, daar was iets heel erg fout mee gegaan. Dan denk je: database gecrasht of server verzopen. Nee het was iets anders. De leverancier van het systeem besloot om voor hem zinvolle redenen de prijs te verhogen. 800% om precies te zijn. Dat vraagt om een reactie, zoals het niet verlengen van het contract en de boel overhevelen naar de eigen omgeving en vandaar een gekend alternatief inzetten. Klinkt logisch toch? Helaas: er was geen plan B, er was simpel weg nooit bij stilgestaan dat dit kon gebeuren. Dat er nu wel een oplossing is gevonden heeft waarschijnlijk veel tijd gekost en een deel van de data is blijvend onbereikbaar geworden.

Je leest hier een geval van DR dat best vaker zal voorkomen, waarvoor je niets met cloud te maken hoeft te hebben en waar geen natuurgeweld als oorzaak voor geldt. Het is zelfs zo’n krachtig voorbeeld dat we iedereen aanraden daar eens goed over na te gaan denken. Wat als software pakket X, waar jou business zwaar op leunt, onbetaalbaar wordt? Ook daar moet je in je DR plannen rekening mee houden.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen