Dot De, gTLDs en dot Brands deden het in 2018 niet goed

DENIC, hoeder van dot DE, zal niet tevreden zijn over het jaar 2018. Daarmee is het niet de enige speler binnen het die zich iets anders had voorgesteld van de marktontwikkeling. Polen gaf al eerder toe te krimpen en bij de gTLDs is er ook weinig reden voor vreugde.

Dot DE krimpt

DENIC heeft op de eigen website de statistieken staan tot 2017. Je kun daar zien dat de groeicurve aan het afvlakken is. Cijfers over 2018 zijn nog niet online te vinden. Er is wel dit artikel waarin DENIC aangeeft dat 2018 het eerste jaar in de geschiedenis was dat het aantal registraties terugliep. Dat is het soort primeur waar men duidelijk niet trots op was.

De gTLD teleurstelling

In het zelfde artikel kun je ook lezen dat DENIC van mening is dat de nieuwe (nieuwste?) lichting gTLDs een misser zijn. Slechts een paar weten de status van marginaal gTLD te ontstijgen.

Met die constatering is DENIC niet de eerste. Het gTLD aanbod is gewoon verwarrend en lijkt amper iets toe te voegen. ISP Today volgt de gTLD markt maar ziet daar weinig positief nieuws. Het aantal registries dat na een launch fase actief communiceert naar de markt is beperkt. Dat zelfde geldt voor de persmeldingen, die zijn er amper. Het idee dat de registrars hier de klus zullen klaren klopt ook niet. Een bestaande of nieuwe klant moet wel een heel direct, persoonlijk aanbod krijgen voor een gTLD naam wil hij/zij daarvoor kiezen. En het aantal registraties dat na het eerste jaar verzandt ligt ook te hoog om onvermeld te blijven.

Het is verder weinig gewaagd te stellen dat de uitstraling van de bestaande TLDs inmiddels zo krachtig is dat gTLDs door de leken als een minder serieuze keuze worden gezien.

Dot Brand krimp

En dan is er nog het verschijnsel Dot Brand. Daar zit gewoon de klad in. Er komen geen nieuwe bij en de actieven worden niet meer gebruikt. Sterker nog ook hier is sprake van een krimp.

Het heeft er veel van weg dat de bestuurders die zich door de marketeers, techneuten of externe waarzeggers hebben laten verleiden tot de lange en dure procedures om registry te worden het geduld verliezen. Tegenover de kosten staan geen inkomsten, geen toegenomen naamsbekendheid of klanttevredenheid.

Over het argument dat een Dot Brand de ultieme defensieve maatregel is wordt niet meer gepubliceerd. Die ballon gaat dus niet meer op.

2019

Als je bovenstaande leest is duidelijk dat niet voor alles en iedereen 2018 een topjaar was. Dat andere TLDs nog wel een lichte groei laten zien is dan wel weer een geruststellende gedachte. Het antwoord op de vraag waar dit jaar de klappen gaan vallen kan nog niemand geven. Dot EU zal door Brexit de nodige collatoral damage kunnen oplopen, maar daar staat tegen over dat die registry de eisen voor nieuwe houders wil gaan versoepelen. Dat zou het negatieve effect kunnen compenseren.

About the author

Avatar

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.