Dropbox en Box kunnen niet zonder POP

box-dropbox630350Vorige week werd door de Nederlandse pers braaf het persbericht overgeschreven dat Dropbox heeft besloten een kantoor in Nederland te openen. Amsterdam mag rekenen op de komst van het bedrijf, dus zeker de lokale pers vond dat reden de lezers hierop te attenderen. Volgens LinkedIn waren er 20 vacatures en daarmee was dit positieve nieuws ook nog eens een stuk concreter dan de eerder aangekondigde komst van de cloud-shop van Oracle.

Dropbox noemde als een van de redenen voor de vestiging in Amsterdam trouwens nog de dynamische Benelux markt. Dat zijn woorden uit de mond van de daarvoor verantwoordelijke country manager. Iedereen die bekend is met de verschillende IT landschappen in België, Nederland en Luxemburg met enige verbazing zal zijn gelezen.

Een dag later kwam er nog een nieuwtje over Dropbox, het opent namelijk ook een kantoor in Duitsland. Dat is natuurlijk amper door de Nederlandse pers opgepakt, maar het beeld is duidelijk: Dropbox kiest voor  Point-Of-Presences in meerdere landen om zakelijke – betalende – klanten te kunnen bedienen en werven. Ergens komt dat vreemd over. Wat heb je als klant dan nodig behalve internet, cloud, een creditcard en een internationale helpdesk? Waarom een fysieke POP? Is dat voor een dienst die leunt op standaardisatie van keuze mogelijkheden echt nodig?

Per gisteren kunnen we die vraag weer stellen. Het Amerikaanse Box, dat in tegenstelling tot Dropbox niet leunt op AWS, maar een IBM cloud gebruiker is, heeft bekend gemaakt zich meer te gaan richten op de Europese businessklant. De stap die daarvoor nodig wordt geacht is wel opmerkelijk: om meer verkoop in onder andere Nederland te halen worden in Londen banen geschrapt. Als je het bericht over Box leest lijkt er maar een conclusie mogelijk: tot op heden valt de omzet die het bedrijf in ons land (en elders op het vaste land van Europa) haalt tegen. Verkoop en support of afstand wordt door Box duidelijk beschouwd als een horde die men met verhuizing van een deel van de banen van UK naar onder andere Nederland wil beslechten.

Box en Dropbox komen tot de zelfde conclusie: zonder POP is zelfs een in de basis simpele dienst als cloud storage bestemd voor de zakelijke markt onverkoopbaar. Maar waarom is dat dan?

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.