Dropbox, N26 en wat is een klant

Het grote nieuws van eind vorige week was zonder twijfel de melding dat Dropbox zich echt voorbereid op een beursnotering. Dat was iets dat door de hele pers is opgemerkt De cijfers van de nieuwe stijl bank N26 vielen minder op. Wat ook opviel is dat geen van de twee die ene voorspelbare en lastige vraag voorgelegd kreeg.

Eerst Dropbox

Dropbox trok de meeste aandacht. Eindelijk gaat er weer eens een tech bedrijf naar de beurs. Een bedrijf dat claimt honderden miljoenen klanten te hebben. Dat slechts een minimaal deel, 2,2% van de +500 miljoen “registered users”, voor de dienst betaalt valt direct op. Het aantal zakelijke gebruikers wordt aangegeven met 300.000 “teams”. Dat tezamen zorgt voor een omzet van iets meer dan $1,1 miljard en een verlies dat overeenkomt met 10% van die omzet.

De meeste artikelen die online zijn verschenen zijn positief. De omzet groeit en de verliezen worden afgebouwd. Als je afgaat op die toon zou dit wel eens een flitsende beursgang kunnen worden. Wanneer die zal plaatsvinden is overigens nog niet bekend. De publicatie dat Dropbox zich daarop voorbereid is vooral een signaal dat de markt moet gaan opletten.

Dan N26

Veel minder mainstream en daarom minder in de pers was het bericht over N26. Dit is een typische fintech onderneming, een bank zonder filialen. Een bank ook met een zekere reputatie. Het heeft de jaarlijkse CCC conferentie gehaald en werd daardoor in een slag bekender dan het gehoopt had. Inmiddels zijn de gaten gedicht en de tent lijkt gestaag verder te groeien. Het heeft tot op heden minder dan 20 miljoen euro verbrand nodig gehad om een positie in de markt te verwerven en een redelijke naamsbekendheid op te bouwen.

Nu is de dienstverlening van een fintech bank totaal onvergelijkbaar met die van een leverancier van cloud opslag en file sharing. Alleen al daardoor zijn de gerapporteerde 300.000 klanten van N26 op geen enkele wijze op een lijn te zetten met de 500 miljoen “registered users” van Dropbox.

Toch is er een punt van overeenkomst. Dat betreft de vraag die beide nieuwkomers gesteld moet worden. Vreemd genoeg is die de laatste dagen gesignaleerd. De vaag is: wat is de definitie van een klant? Het is niet voor niet dat de “registered users” van Dropbox consequent tussen aanhalingstekens wordt gezet. Reken maar dat als er goed naar de database wordt gekeken en de ontdubbelaars ongehinderd aan de slag mogen gaan er een bloedbad plaatsvindt. Als de slapende accounts (1x aangemaakt daarna niet meer aangeraakt) als zodanig worden gelabelled betekent dat nog eens het verlies van miljoenen “registered users”.

Wat dat betreft is de business van N26 iets makkelijker. Hoewel ook daar de vraag naar “wat is een klant” niet gesteld, laat staan beantwoord is, is door de aard van de dienstverlening en de kosten het aantal slapende accounts waarschijnlijk veel geringer. Maar of daarmee elk account ook even actief is blijft onbekend.

Waarom deze twee meldingen ook voor de hosting sector relevant zijn? Omdat hier met enige regelmaat wordt verkondigd dat X de grootste aanbieder is voor segment Y. Zolang niet duidelijk is wat de definitie van een klant is en de door bedrijven gehanteerde definities kunnen (en mogen!) verschillen is dat soort claims lastig te controleren. Het is dan eerder een kwestie van appels met peren vergelijken, net als Dropbox op een lijn zetten met N26.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.