E-mail is niet dood – alles behalve dat

Kent u nog de ronkende persberichten van ATOS uit 2011? Met veel lawaai maakte het bekend een e-mail verbod in te stellen voor de medewerkers. E-mail was immers ten dode opgeschreven, inefficiënt en zo. In 2014 bleek daar weinig van te zijn uitgekomen. E-mail was minder dood dan gedacht en anno 2019 zien we zelfs een andere duidelijke trend.

Loze PR praat

Het verhaal van ATOS past perfect in het rijtje voorspellingen waar vaker om gelachen mag worden. Anno 2014 hoorde je niks meer over het e-mailloze ATOS kantoor. Extern e-mailen was onmisbaar en intern bleek het ook niet uit te roeien. Sterker nog de laatste communicatie waarmee de loze PR praat van 2011 werd gecorrigeerd sprak van “maatregelen om het e-mail gebruik te verminderen.”

Social media

Nu hebben de meeste bedrijven en consumenten in Nederland weinig direct met ATOS te maken. Het idee dat e-mail zou verdwijnen hoorden ze echter ook van bedrijven waar ze bijna dagelijks mee te maken hebben. Nieuwszenders, websites, maar ook de internetproviders hebben zich vaker uitgelaten over de toekomst van e-mail. Die zou somber zijn. De message opties van social media zouden een groot deel van het e-mail volume afsnoepen, net zoals ze sms hebben geëlimineerd. Een andere reden waarom e-mail voor de afgrond zou staan was natuurlijk de spam tsunami’s die 24/7 huishouden.

E-mail is springlevend

Het is allemaal niet uitgekomen. E-mail is springlevend en daarvoor zijn twee ontwikkelingen verantwoordelijk. De eerste is dat spamfiltering tegenwoordig heel erg goed is. Tientallen procenten van de mails krijgt de ontvanger waarschijnlijk niet eens meer te zien. Daarmee is e-mailbox flooding veel minder een structureel probleem geworden.

De andere reden waarom e-mail niet dood is heeft te maken met de manier waarop zakelijke partijen e-mail tegenwoordig inzetten. Cijfers uit Nederland zijn niet bekend, we hebben ze wel uit Duits onderzoek van een zakenkrant gehaald. Wat men heeft gemeten is dat elke 5 jaar het legitiem e-mail volume voor consumenten bijna verdubbeld. E-commerce is een grote (mogelijk: de grootste) aanjager van deze trend die door ATOS & Co niet is voorspeld. We bestellen, zakelijk en privé, steeds meer online. Elke transactie gaat gepaard met gemiddeld 3 e-mails. Webshops zijn ook actief met nieuwsbrieven en acties. Politieke partijen, goede doelen, ja zelfs de kranten (dode bomen!) zetten e-mail frequent in om de leden en lezers te benaderen.

Onder de streep leidt dat tot een legitiem en legaal e-mail volume dat alleen maar blijft toenemen. E-mail is niet dood, maar springlevend en dus een dienst die de nodige aandacht en onderhoud verdient – al was het maar om de spamfiltering op peil te houden.

About the author

Avatar

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.