Een verschil tussen Microsoft, IBM en Orcacle

Iets meer dan een week geleden ging het gerucht rond dat Microsoft op het punt stond een grote saneringsronde bekend te maken. Dat is inmiddels verleden tijd, het is daarbij niet tot een gerucht gebleven. Vele duizenden banen in sales en marketing worden weggesneden en dat zou vooral buiten de VS moeten zijn.

Wat daaraan zo opvallend is, is dat in de grootste deelmarkt voor Microsoft in de EU de hardst wordt gesaneerd. De Duitse vestiging gaat maar liefst 10% van de banen schrappen en op papier heten dat vooral de sales en marketing functies te zijn. Vervelend voor iedereen die het betreft, maar er is ook een lichtpuntje. Microsoft maakte namelijk op het grote event vorige week en ook elders bekend dat er meer groei gaat komen door cloud. Die groei gaat hard, maar heeft wel hulp nodig. Microsoft probeert daarom meer partners te paaien.

Dan is er IBM, dat bedrijf maakte gisteravond Nederlandse tijd cijfers bekend. Wederom omzetkrimp, wat dat betreft is er sprake van hoge voorspelbaarheid. Wederom worden de plussen zwaar in de schijnwerpers gezet en de minnen onder het kleed geschoven. Nergens staat er iets over (verdere) reductie van het personeelsbestand, nergens wordt ook uitgelegd of er een partnerstrategie is en zo ja of die wordt aangescherpt.

De derde speler, Orcacle, heeft ook al eens mensen op straat gezet, maar dat was niet de melding waarmee het eveneens dinsdagavond lokale tijd kwam. Oracle schreeuwde namelijk van de daken dat er nog eens 1.000 vacatures bijkomen voor EMEA voor sales functies in de eigen cloud-tak. Die komen schijnbaar boven op de 1.400 vacatures die per januari 2016 werden aangekondigd.

De overeenkomsten tussen de drie liggen voor de hand: ze zien de cloud omzet lekker groeien en geven al dan niet schoorvoetend toe dat de non-cloud business minder lekker loopt. De verschillen tussen de drie zijn natuurlijk veel interessanter. Alleen Microsoft zet nadrukkelijk in op partners en alleen Oracle doet zijn uiterste best te laten zien dat het eigenlijk alles alleen kan, zonder lastig gedoe van partners.

Voor wie al wat langer meedraait en de volgende leuze kent: resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. In een niet zo heel grijs verleden is het ook wel eens anders geweest met deze drie als het ging om personeelsbestand en partners koesteren.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.