En wat doe jij op 31 maart?

Zondag 31 maart is het World Back Up Day. De hoeveelste editie het is weet eigenlijk niemand meer, waarom het exact ooit is begonnen evenmin. Wat we wel weten is dat aandacht voor Back ups nog steeds hard nodig is.

De afgelopen jaren is de World Back Up dag in ieder geval door Acronis gebruikt om de klantenkring aan te zetten de producten te upgraden. Dat is voor dat bedrijf ook een logische stap. Andere bedrijven met software of hardware lijken het thema veel minder in te zetten om klanten te werven of wakker te schudden. Bij providers voor consumenten en zakelijke gebruikers is het helemaal stil.

Awareness

ISP Today en ChannelConnect hebben het afgelopen kwartaal tientallen bedrijven bezocht. Bij een groot aantal zijn vragen gesteld over awareness bij de klanten. Achter die term gaat een groot aantal begrippen schuil. Het is meer dan weten wat handelen conform de ISO27001 betekent. Het is ook actieve kennis hebben van de waarde van data en maatregelen treffen verlies te voorkomen. Backups komen dan bijna altijd ter sprake. Letterlijk geen enkel bedrijf, groot of klein, van datacenter tot regionale MSP vindt dat klanten genoeg geïnteresseerd zijn in backups. Consultants en marktonderzoekers hebben en vergelijkbare ervaring. Backup is een term die laag scoort met top of mind uitvragen. Als het begrip al niet spontaan genoemd wordt, wat is dat de kennis op dat vlak?

Aanbieden zonder uitleg

Vaak wordt ook aangegeven dat de IT leverancier de dienst wel aanbiedt, maar dat het amper wordt aangevinkt bij de bestelling, of dat de klant er weinig mee doet. Wat daarbij over het hoofd wordt gezien is dat er een verschil is tussen aanbieden met uitleg en aanbieden zonder uitleg. Op dat punt scoort een groot deel van de IT sector nog steeds te kort. De 1,2,3 regel uitleggen is zo gedaan en toch staat het op weinig websites genoemd. De link tussen backups en de AVG (om maar een zijstraat te noemen) wordt ook amper teruggevonden. En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.

Onder de streep is de conclusie dat meerdere essentiële schakels te weinig actief communiceren over het nut van back ups. Het overlaten aan een paar software leveranciers en minimalistische websites is niet voldoende. De markt laat hier steken vallen en daarmee ook omzetkansen onbenut.

En wat doe jij precies om het thema backups hoger op de agenda bij je klanten te krijgen? Wat doe jij daarvoor op 31 maart en de andere 364 dagen van het jaar?

About the author

Avatar

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.