Encryptie – iets om aandacht aan te schenken?

volksverschluesselungEncryptie en internet – het is een combinatie die hopelijk iedereen bekend voorkomt. Als je vraagt wie het daadwerkelijk ook gebruikt of aanbiedt krijg je vaak als deel van antwoord te horen dat het té lastig is. Alleen echte diehards lijken het te kunnen gebruiken en te willen aanbieden.

Daarmee is overigens niet gezegd dat dit antwoord geldt voor elke type gebruiker. Zeker in de B2B omgeving wordt encryptie gezien als een noodzakelijkheid. Data tussen kantoren, of van kantoor naar provider, annex datacenter, of natuurlijk data in de cloud: bij voorkeur wil men dat wel op enige wijze beveiligd zien. Bij back-ups geldt dat eveneens en gelukkig is de techniek ook zo ver dat dit redelijk eenvoudig valt te realiseren. Maar hiermee wordt slechts een klein percentage van alle bedrijven geholpen. Voor het merendeel van de bedrijven geldt nog steeds bovenstaande: de verwachting dat het te complex is.

Wellicht is dat beeld eerdaags aan revisie toe. Vorige week hebben Deutsche Telekom en het Fraunhofer Instituut (een beetje vergelijkbaar met TNO in Nederland, maar met 24.000 medewerkers wel aanzienlijk groter) namelijk aangekondigd met de Volksverschlüsselung te komen. Een uiterst sympathiek initiatief: encryptie, eenvoudig gemaakt, daardoor voor iedere consument toepasbaar en het is ook nog eens gratis. Met Deutsche Telekom (de grootste consumenten en MKB provider) erbij, steun van de politiek (!) en een oproep aan iedereen die zich wil inzetten voor de verdere ontwikkeling heeft dit veel kans van slagen. De initiatiefnemers geven toegang tot de source code, zodat iedereen kan zien dat er geen backdoor in zijn verwerkt.

In de communicatie wordt verder slim ingespeeld op de bestaande trends en wetgeving: met crypto ben je zelf en is je data een stuk veiliger. Precies daarmee wordt een gevoelige snaar geraakt, want daar is veel behoefte aan bij de buren, kijk maar naar wat Microsoft moet doen om Duitse klanten te krijgen. Verder is overduidelijk dat met dit product van beneden naar boven druk wordt opgebouwd. Als veel consumenten dit gebruiken, wordt de druk op ondernemers groter hier in mee te gaan.

Precies dat punt maakt deze Duitse ontwikkeling iets waar aanbieders van internetdiensten (in welke vorm dan ook) die zaken doen met Duitsland rekening mee mogen gaan houden.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.