Financiering: ook een manier om aan cloud te verdienen

DFS630500Vroeger was alles in ieder geval overzichtelijker. Als je meer capaciteit nodig had belde je de accountmanager van je hardware vendor en na enige tijd werd een server afgeleverd. Snelheid en andere condities waren afhankelijk van omzet en de persoonlijke relaties. De hardware vendoren probeerden natuurlijk tussentijds ook te polsen – of te pushen – wat er nog meer te leveren viel en zwaaiden daarbij met kortingsstaffels. Iedereen wist waar hij aan toe was, zelfs de bandbreedte van kortingen waren grosso modo wel bekend.

Dat is allemaal verleden tijd. Cloud heeft dat klassieke model totaal ingehaald. Je kan nog steeds je server via de telefoon bestellen, gaan pingelen om korting en wachten tot de doos op de stoep wordt bezorgd. Veel meer van deze tijd is dat je zo min mogelijk meer met hardware en accountmanagers te maken wil hebben. Je logt gewoon ergens in, klikt wat extra capaciteit aan en klaar is Kees. Dat is niet alleen sneller en makkelijker, het scheelt je ook nog iets dat weinig wordt besproken maar de laatste jaren een flinke rem is geweest (en dat volgens bronnen nog steeds is): je hoeft niet meer voor elke grotere investering bij de bank aan te kloppen en weer uitleggen dat je met hosting of welke IT dienst dan ook op fatsoenlijke en eerbare wijze een boterham kunt verdienen.

De uitspraak dat de bank- en kredietcrisis aanzienlijk heeft bijgedragen aan het succes van cloud is derhalve zo vreemd nog niet. Wat ook niet vreemd is dat hierdoor hardware vendoren extra gedwongen worden in de spiegel te kijken en zich de vraag te stellen: waarmee verdien ik nu en over X jaar nog mijn geld mee? IBM was een van de eerste partijen die je daar zag bewegen. In redelijk rap tempo is een groot deel van de “klassieke” hardwareproductie van de hand gedaan en is er een cloud provider ingelijfd.

Dell is een andere koers ingeslagen. Dat het bedrijf van de beurs is, is voor het verhaal slechts een detail. Geen detail is dat Dell veel meer de nadruk is gaan leggen op financiering. In eerste instantie was dat makkelijk verklaarbaar: korting geven kan iedereen, maar niet iedereen kan onder eigen vlag (DFS) gunstige betalingsmethodes bieden. Dell doet op die manier de nodige moeite klanten niet te laten verzanden in gesprekken met banken. Dat is een slimme manier klanten te behouden en sneller te laten beslissen. Maar je behoudt zo niet de klanten die van plan zijn alle hardware uit te faseren en over te stappen naar cloud.

Om die groep aan te spreken is vorige week (in ieder geval via een aantal Engelstalige sites en berichten) een andere oplossing in het leven geroepen: “payment solutions to expedite customers’ cloud adoption and growth”. In het kort: ook als je geheel of gedeeltelijk naar de cloud migreert of van cloud A naar cloud B kunnen kosten een rol spelen. Dell claimt dan voor klanten en channel partners een oplossing te hebben.

Dat cloud kansen biedt wisten we al, maar de invulling die Dell hieraan geeft zullen weinigen voorspeld hebben. Nu eens zien waar de andere vendors mee komen.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen