GoDaddy slankt flink af

Een paar jaar geleden verkondigde GoDaddy met de nodige herrie in heel veel meer landen actief te gaan worden. Ook Nederland zou met de cowboys uit Arizona te maken krijgen, de pers kreeg slecht geschreven berichten toegestuurd die vooral leken te wijzen op haastwerk.

In 2015/2016 werd duidelijker wat er aan de hand was. GoDaddy moest op oorlogspad want had hoge ambities en zag dat de concurrentie met een forse consolidatieslag bezig was. Tegelijkertijd liep het bedrijf zelf ook de kans opgegeten te worden. Waartoe dat leidde weten we allemaal. GoDaddy bleef de enige partij die bereid was Host Europe Group over te nemen, de anderen waren afgeschrikt door de vraagprijs, kochten beter geprijsde partijen of fuseerden, zoals Strato en United Internet.

Het prijskaartje van HEG, 1,69 miljard Euro en het portfolio lijkt toch een te grote uitdaging te zijn voor GoDaddy, dat in de kern nooit meer is geweest dan een bijzonder grootschalige schuiver van registraties en standaard hosting. Mooie business, maar het staat mijlen ver af van PlusServer in Duitsland en nog wat andere zaken. Dat PlusServer zou worden afgestoten was bij de overname van HEG al bekend. Dat het een halfjaar heeft gekost een koper te vinden die 397 miljoen Euro op tafel kon en wilde leggen is niet eens zo opmerkelijk. Het type klant dat PlusServer bedient en de dienstverlening maakt snelle stappen onmogelijk.

Je zou denken dat GoDaddy daarmee een flink deel van het overname avontuur heeft terugverdiend en de aandeelhouders een gat in de lucht springen. Vooralsnog is daar niets van waar. Het bedrijf – marktkapitalisatie van $7,3 miljard, dat is circa ¾ van KPN – werd er tot en met vandaag in ieder geval niet beter van. Ook het staken van alle eigen OpenStack cloud activiteiten brengt doet het aandeel niet vooruit gaan. Dat is apart.

Als je de twee nieuwtjes naast elkaar legt zie je waarschijnlijk iets dat wel vaker voorkomt. GoDaddy is gewoon flink aan het afslanken. Alles dat te ver afstaat van de core business wordt afgestoten. Wat overblijft is een moloch die goed wil zijn in maar een paar diensten. Daar is niets mis mee, iets met schoenmakers en eigen leest.

Wie vreesde dat GoDaddy wel even de Europese markt zou komen opschudden heeft vooralsnog geen reden voor grote zorg. En wat betreft de Nederlandse markt: als de dienstverlening even goed is als de vertaalde leveringsvoorwaarden is er geen vuiltje aan de lucht.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen