Handel in domeinnamen interessante business?

In oktober 2017 werd in Scheveningen de tweedaagse Brands and Domains conferentie gehouden. Daar ging het over alle aspecten van dotbrands, een onderwerp dat in Nederland zelden op enige agenda staat. Maar hoe zit dat eigenlijk voor de andere domein gerelateerde onderwerpen?

Er zijn verschillende manieren om naar een domeinnaam te kijken. Voor een registry is uitgifte het bestaansrecht. Voor de relatie tussen domeinnaam en registrars kun je stellen dat er weinig partijen in Nederland zijn die 100% van de omzet halen uit het registeren. De meeste aanbieders van registratieservices doen dat omdat het naadloos aansluit op de andere activiteiten, denk daarbij aan hosting of merkrecht bescherming. De rol van de houder van een domeinnaam is ook wel bekend. Daarmee is het beeld voor Nederland wel redelijk compleet.

Als je buitenlandse events langsgaat of de presentaties van de Brands and Domains bijeenkomst terugleest zie je dat er daar ook nog een derde groep present is. De handelaren in domeinnamen die verdienen aan het registreren, verkopen met opslag en bemiddelen vertegenwoordigen een tak van sport die hier weinig voorkomt (de bekend/beruchte domeinparkeerders die ook in het .NL actief zijn, zijn toch vooral buitenlandse ondernemingen).

Welke waarde dit soort partijen toevoegt aan de ontwikkeling en status van een TLD is een onderwerp waar al jaren forse discussies over mogelijk zijn. Het is echter een groep die binnen de grenzen van de regels opereert en op veel bijeenkomsten over domeinnamen aanwezig is. Sterker nog, voor deze tak van sport bestaan er zelfs eigen conferenties. Een van de meest gehoorde namen is NamesCon (*). In januari van dit jaar werd in Las Vegas de jaarlijkse Global edition gehouden. Daarover is geschreven op de blogs en websites van en voor de “domain-industry”  in de USA en India (omdat er ook een NamesCon India editie is). De belangstelling van de Europese bloggers en tech bladen was minimaal (understatement).

Natuurlijk hoort dan de vraag te volgen waarom dat zo is. ISP Today vond twee voor de hand liggende verklaringen. De eerste is dat de handel in domeinnamen voor de Nederlandse markt niet zo groot is dat het een eigen event rechtvaardigt of aandacht voor conferenties die daar vier dagen voor uittrekken. Een andere verklaring is dat NamesCon iets met WHD Cloudfest te maken heeft en dat het onderwerp daar wel ter sprake komt (*).

Die verklaringen klinken logisch, maar roepen wel vragen op. Ten eerste met sponsoring door Nominet was er toch wel enige persaandacht van de Britten te verwachten, waarom was dat er niet? Tweede vraag: als Cloudfest het EU/EMEA event is van de organisatie die ook NamesCon runt waarom staan er dan voor Rust maar een handvol domeingerelateerde talks op het programma?

Op zoek naar een betere verklaring viel tenslotte het oog op enkele reacties op blogposts over NamesCon 2018. Daaruit kan worden opgemaakt dat de sponsorbelangstelling voor Las Vegas die jaar nog minder was. Misschien is dat de hint voor een andere verklaring. Handel in domeinnamen bestaat en kan heel goed interessante business zijn. Het thema is alleen minder geschikt voor grootschalige conferenties en persaandacht (NamesCon heeft ook geen mediapartners). Als het in de VS al lastig is daar sponsors voor te vinden, lukt dat in de EU al helemaal niet.

 

(*) NamesCon is sinds zomer 2016 onderdeel van World Hosting Days, inmiddels omgedoopt naar CloudFest. WHD was overigens zelf gelieerd aan de Hosting Europa Group, dat een half jaar later GoDaddy werd overgenomen.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.