Hoe liggen je kansen om Duitse klanten te werven?

Het is op ISP Today al talloze keren voorbij gekomen: de markt bij de Oosterburen is heel erg groot en lijkt zeer aantrekkelijk. We weten ook dat de gemiddelde ondernemer in Duitsland bij zijn keuze voor een provider of datacenter factoren laat meewegen die op het eerste gezicht positief zijn voor Nederland.

De werkelijkheid laat echter een ander beeld zien. Het aantal Nederlandse internet ondernemers dat echt succesvol is op de Duitse markt blijft zeer beperkt. We weten dat een aantal bedrijven verkoopactiviteiten met een lokaal point of presence is gestart, hoe goed dat gaat lijkt moeilijk in te schatten. Van een grote hoster is bekend dat het een bestaande provider heeft overgenomen en die nu onder eigen naam voert. Zeker in dat laatste geval zou je toch mogen verwachten dat er relatief eenvoudig klanten geworven moeten kunnen worden, helemaal omdat er een Duitse rechtspersoon van is gemaakt.

Bij het punt van de Duitse rechtspersoon (GmbH achter de firmanaam in plaats van B.V.) komen we uit op iets dat de grootste gevoeligheid is en blijft op de Duitse markt. Men doet er liever zaken met Duitse bedrijven in het eigen land. Hoe rationeel dan wel emotioneel die keuze is blijkt uit een onderzoek dat vorige week door Bitdefender is verspreid. “The emotional side of Virtualization”(PDF). Het zal iedereen die denk snel te kunnen scoren in Duitsland wakker schudden en bevestigen wat iedereen die er reeds bezig is ervaart.

De vraag die centraal staat in het onderzoek is: wat zijn de meest te vertrouwen locaties voor cloud providers ? Ruim 500 IT ers in omgevingen met meer dan 1.000 werkplekken kregen deze vraag voorgelegd, ze konden meerde landen benoemen. 89% kiest voor Duitsland en op een tweede plek volgt Nederland. Nederland gaat voor zilver, dat klinkt toch goed? Nee, totaal niet! Slechts 11% gaf aan een Nederlandse cloud provider (specifiek voor SaaS) te vertrouwen. Daarmee scoren we een schamele 1% punt meer dan de nummer 3: Japan. De redenen voor deze weinig bemoedigende ranking zijn deels rationeel en deels ook emotioneel, zoveel wordt wel duidelijk uit de tabellen.

Een punt dat toch nog apart vermeld moet worden is dit: Gevraagd naar welk soort data men nooit in de cloud zou zetten gaf 46% van de personen in Duitsland die aan het onderzoek deelnam aan “research en data over nieuwe producten”, dat is hoger dan in de VS en het VK, het is ook 4% punten hoger dat “klantdata”.

Is op snoepreisje gaan naar Californie dan zoveel makkelijker, aantrekkelijker en geeft dat dan ook meer resultaten? Die vraag beantwoordt het onderzoek ook en daar komt ISP Today later deze week nog op terug.