HP legt uit waarom het op HostingCon aanwezig is

hplogonew630316HP is een bedrijf dat iedereen kent, toch staat het op HostingCon. Waarom? Voor Robert Stroomberg, Sales & BD manager Service Providers EMEA Enterprise Group bij HP, kwam die vraag niet onverwachts. Het antwoord begint er wat hem betreft mee dat men eigenlijk twee keer aanwezig is op HostingCon, als standhouder en Stroomberg is zelf ook spreker. In beide gevallen draait het niet om verkopen, daar is een ander type events beter voor geschikt. Wat HP besteedt er onder andere aandacht aan het begrip ecosysteem en aan de veranderingen in de markt.

Stroomberg: “Het klinkt simpel, een server, maar vergeet niet dat een hoster die het MKB als doelgroep heeft er beter aan doet andere hardware in te zetten dan iemand die primair streaming services levert. Onze kracht is dat wij begrijpen dat die verschillende doelgroepen er zijn en dat wij in staat zijn daar met hosters over te praten en samen te komen tot de specifiek voor dat doel geschikte oplossing. Wij hebben voor elk soort provider, van groot tot klein, een oplossing gebaseerd op onze hardware, software, andere diensten en vooral onze kennis. Hierbij werken we nauw samen met andere partijen, zoals ISV’s, om tot de beste oplossing te komen. Dat geheel dat is het ecosysteem waar ik het eerder over had.”

Hoe omschrijf jij de hostingmarkt?
“Dit is een markt die per land verschilt. De Nederlandse markt is uniek, omdat zowel de infrastructuur als de mindset anders zijn dan elders in Europa. Wat overal in Europa geldt, is dat startende ondernemers tegenwoordig snel naar cloud kijken en dat merken de bestaande aanbieders, de hosters.”

Wat kan een bestaande hoster nu dan het beste doen?
“Bestaande ondernemers kunnen echt niet meer alles zelf uitzoeken en uitvinden. Je time to market is veel te lang, je wordt links en rechts ingehaald. Verstandiger is het te kiezen voor community building – samenwerking dus.”

“Daarnaast is het voor providers en hosters zaak de eigen horizon in de gaten te houden. Stel jezelf de vragen waar je nu je omzet uit haalt en hoe toekomstbestendig dat is. Kun je op termijn ook andere klantgroepen gaan bedienen of andere diensten gaan leveren op basis van wat je nu al doet. Daarmee bezig zijn noemen we businessmodel innovatie.”

Doen Nederlandse hosters dat, die vragen stellen?
“Dit is een volwassen markt, wij merken in de gesprekken met klanten en prospects dat vragen over efficiency van hardware, software en financieringsmodellen steeds meer toe nemen. Dat zou je zonder meer kunnen opvatten als nadenken over innovatie. Dat die vragen worden gesteld is een goede ontwikkeling.”

Wat hoop je zelf te leren van HostingCon?
“Uiteraard hoop ik met veel mensen te kunnen praten, leren wat hen bezighoudt en zien hoe de markten zich ontwikkelen. Slechts zo kan ik mijn collega’s goed informeren over waar wij met onze producten en services op in moeten spelen. “

Laatste vraag, waarover ga je spreken?
“Ik zal uiteraard aandacht besteden aan de noodzaak van businessmodel innovatie. Als je wil weten hoe wij bij HP daar over denken, ik nodig je van harte uit onze sessie bij te wonen.”

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.