Hyperscalers ontdekken the Edge

Als we het over cloud hebben dan moeten we ook de hyperscalers noemen. Dat zijn de partijen die de cloud revolutie gestart zijn. Wat zij doen is door de rest overgenomen, want op de schaal na is die cloud business perfect te klonen. Daarom kijken we weer naar de hyperscalers om te weten wat er op termijn gekloond kan worden.

Wat een reguliere Nederlandse cloud platform aanbieder, of dat nu een datacenter is of een IaaS provider, in ieder geval zal moeten blijven doen is goed nadenken over de marktplaats functie. Die heeft AWS wel heel veel profijt en naamsbekendheid gebracht. Dat klonen is best lastig, maar links en rechts zien we dappere pogingen daar toereikende Nederlandse versies van te brengen. Met Interconnect is daar vorige week nog een goed voorbeeld van voorbij gekomen.

Minder complex te klonen is het verschijnsel Edge-en-Cloud. Eigenlijk kunnen de Nederlandse datacenters en IaaS providers dat al heel goed. Waar het ze nog aan ontbreekt is de marketing. Daarvoor loont het te kijken naar wat de hyperscalers nu aan het optuigen zijn. Trendforce is een van de onderzoeksbureaus die op die ontwikkeling wijst. Deze bron wordt met opzet gekozen, omdat de Taiwanezen bij de meeste Nederlanders onbekend zijn.

Trendforce wijst erop dat dat de markt voor Edge cloud computing tot 2022 een jaarlijkse groei van 30% zal vertonen. De belangrijkste reden daarvoor is dat “gewone” hyperscaler diensten een business is waarbij de felle concurrentie leidt tot margedruk. Ze zijn dus op zoek naar iets met een beter marge. Tegelijkertijd zijn er twee ontwikkelingen die “een verre cloud” minder aantrekkelijk maken. Het zijn, vanuit de gebruiker beredeneerd, de zorg om de businesscase en nieuwe ontwikkelingen als IoT, Industrie 4.0. Dat eerste is volgens Trendforce gekoppeld aan de toenemende ervaring. Cloud is niet altijd goedkoper en zaken als vendor lock-in zijn geen uitzondering. De juridische valkuilen lijken ook niet minder diep te worden. IoT en/of Industrie 4.0 is iets dat ook leidt tot nieuwe inzichten en wensen.

Alles bij elkaar opgeteld levert dat volgens Trendforce de perfecte combinatie tot “edge cloud computing door de hyperscalers”. Daar valt iets over te zeggen, helemaal als je kijkt naar Nederland. Wij hebben dat model namelijk al vele jaren. Zelfs voordat de cloud als marketing kreet werd gelanceerd waren hier de afstanden tussen datacenter en klantlocatie en grotendeels ook de transparantie van aanbod al redelijk goed voor elkaar.

Als we de visie van Trendforce volgen (en zo vreemd is dat verhaal niet) dan gaan we dus feitelijk zien dat AWS het aanbod en de marktbenadering van menig Nederlands datacentrum gaat klonen. Ze noemen het alleen anders, ze noemen het een op de klantwens aangepast Edge cloud aanbod. Hoe ze dat precies met de marketing gaan doen is waarschijnlijk iets waar menig Nederlandse cloud aanbieder nog van kan leren.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.