i3D.net doet verslag vanaf hostingcon global (deel 2)

HC2015-630405Vandaag het tweede verslag van Stijn Koster en het team van i3D.net vanaf Hostingcon.

Onze beleving van Hostingcon Global is zeer positief. Wat met name sterk is aan het programma is de kennisdeling op de diverse fronten. Het programma begint op zondag met workshops en kennissessies. Deze worden gedurende de hele beurs gegeven. Maandag staat vooral in het teken van keynotes en panel presentaties. Dit was ook de dag waarop ik deelnam aan panel presentatie “ The new cloud playbook emerges” Deze presentatie stond volledig in het teken van de opkomende Aziatische markt en de partijen die er actief zijn. Het panel bestond uit Reid Fishler, Director of Carrier Sales en Purchasing bij Hurricane Electric, Ian McClarty, President van Phoenix NAP LLC en ik, Stijn Koster, CEO van i3D.net. Het panel werd begeleid door Agahta Poon, Research manager Global Cloud computing bij 451 Research. Net zoals bij alle andere sessies ligt de focus sterk op het delen van ervaringen. Erg krachtig was het gegeven dat er niet word gepreekt voor eigen parochie maar dat ook de fouten uit het verleden en de tegenvallende beslissingen uitvoerig aan bod komen. Hier word in retrospect uitvoerig om gelachen. Het is verfrissend om CEO’s, Presidents en VP’s van grote bedrijven te horen praten over de situatie van toen, de veranderingen in de markt en de route die ze hebben bewandeld om te komen waar ze nu zijn. Na de presentaties volgde de officiële opening.

Dinsdag en woensdag zijn de dagen waarop de beursvloer open is. De opzet van de beursvloer is, zoals veel in de Verenigde Staten, ruim en groot. Ongeveer tachtig procent van de standhouders zijn lokale Amerikaanse bedrijven. De overige twintig procent bestaat uit internationale partijen uit Canada, India, Rusland en Europa. Nederland werd vertegenwoordigd door DINL en Spamexperts. Wat direct opvalt is dat, in tegenstelling tot Europese events, de jacht naar interactie veel natuurlijker is voor de Amerikaanse standhouder. Daarnaast valt op dat deze beurs minder wordt gedomineerd door mannen in pak. Tegelijkertijd is het fantastisch om te zien dat CEO’s en presidents van grote bedrijven aanwezig zijn op hun stands en met het zelfde enthousiasme als hun werknemers aan de bak gaan. Dit maakt de interactie op de beursvloer voor zowel standhouders als beursbezoekers zeer interessant. Het is dan ook aan te raden om een goede elevator pitch voor te bereiden als je Hostingcon Global bezoekt. Onze beleving op events als WHD.Global is dat iedere standhouder de beursbezoekers iets wilt verkopen. Onze ervaring is dat het zelden andersom gaat. Dit is wat de beursvloer van Hostingcon Global erg interessant maakt.

Verder merken we dat de interesse in de Nederlandse/Europese hostingsector erg groot is bij Amerikaanse bedrijven. Waar ze voorheen de klanten naar Amerika haalden merken ook zij dat de behoefte van de klant mede wordt bepaald door de ontwikkelingen rond data privacy. Als Nederlandse partij heb je op dergelijke events dus wel degelijk een goede propositie. Overigens zijn Amerikanen altijd enthousiast waardoor het lastig is om te peilen hoe concreet de besproken plannen zijn. Dit zal dan ook moeten blijken uit de opvolging vanuit Nederland.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.