Intertoys wijst naar het grote boze internet en Joost mag de schade inperken

Zaterdag leek het wel lente. Iedereen trok naar buiten en zocht de zon op. Iedereen? Daar leek het wel op, maar niet iedereen zocht de zon op. Volksstammen gingen naar de Intertoys en zij die dat virtueel deden kwamen geen stap verder. Iets of iemand riep namens Intertoys “DDoS!!!!1!” en toen waren de rapen gaar.

Het is 2019 en de digitale omgeving van een landelijke internationale keten blijkt niet berekend te zijn op honderden, mogelijk duizenden bezoekers. Dat heeft die keten zelf niet in de gaten, die merkt alleen maar dat transacties niet tot stand komen. Niemand lijkt de moeite te nemen na te gaan wat er aan de hand is. De oorzaak wordt niet intern maar extern gezocht. Dus wat doe je dan: je roept dat je geDDoSed wordt.

Lopend vuurtje

Dat soort kreten moet iedereen met de nodige korrels zout nemen. Helaas is het zaterdag en mooi weer. De redacties van onder andere de NOS draaien met geringere bezetting en zo gaat het obvious ongeverifieerde bericht de wereld in dat Intertoys en de klanten de cadeaubonnen niet konden verwerken, inleveren omdat het bedrijf door een DDoS geteisterd werd. Het bericht verspreidde zich als een lopend vuurtje en via social media over het internet. In combinatie met alle terechte ophef over agressieve klanten in de winkels leidde dat natuurlijk perfect de aandacht af van de oorzaken van het faillissement.

Zo tegen het einde van de middag als de winkels – al dan niet met hulp van de politie – dicht zijn en Nederland de aandacht richt op het avondeten gebeurt wat al veel eerder had moeten gebeuren. Er worden, wederom via de social media, vragen gesteld of er sprake was van een DDoS, wie de bron was van die claim enzovoorts. @Staatsgeheim is een van de eersten die daarmee begint. Rickey G. draait het vuurtje onder die discussie op met de mededeling dat zij geen DDoS op Intertoys hebben waargenomen. Die claim is weliswaar voorzien van de nodige disclaimers. Het domein Intertoys is immers niet alleen bij KPN/XS4All klant, maar leunt voor het e-commerce deel zwaar op Watsoncommerce, lees IBM.

Met dat soort partijen voor de techniek was de claim van DDoS al wat lastig te geloven, maar als Rickey G. daar nog een schepje bovenop doet zijn de rapen echt gaar. Al snel werd de DDoS afgedaan als een onjuiste benaming voor “grote toeloop”.

Servercapaciteit

Waarom anno 2019 niemand in staat of bereid was op zaterdag de servercapaciteit aan te passen op de vraag of waarom dat niet automatisch gebeurde mag later nog eens worden uitgezocht. Voor de reguliere pers en de gewone consument is dat weinig interessant, voor lezers van ISP Today en iedereen die iets met het digitale domein te maken daarentegen is het absoluut nuttig daar meer van te weten.

De gewone burger kon zaterdag rond 17:39 bij de NOS lezen dat de DDoS aanval waarschijnlijk nooit bestaan heeft en dat de oorzaak het vele bezoek was. Het was aan Joost S. te danken dat die fout is hersteld en daarmee een overduidelijk onjuiste weergave niet meer googlebaar is.

Eind goed al goed?

Niet helemaal. Er blijven nog heel veel screenshots via social media opvraagbaar die het de onjuiste claim laten zien. Wat eigenlijk ook niet goed is is dat Joost S. hier de schade moet herstellen die door anderen is aangericht. De bron van de melding is 24 uur later nog steeds niet bekend. Anno 2019 mag je nog steeds straffeloos het “grote boze internet” als excuus hanteren. Dat is geen fijne constatering.

About the author

Avatar

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.