IPOs in de tech sector

Vorige week SolarWinds voor de tweede keer naar de beurs gegaan. Het bedrijf, sinds eind 2017 eigenaar is van het in de hostingsector bekende Spamexperts, is eind 2015 voor $4,5 miljard van de beurs gehaald. Nu is het dus weer terug. Daar hoort tekst en uitleg bij.

SolarWinds heeft in een paar maanden voor elkaar gekregen wat Dell EMC nog niet wil lukken. Het weer naar de beurs brengen van een onderneming is ook best lastig. Het kost niet alleen geld en tijd. De boodschap is complex. Dat zien we sterk bij Dell EMC. Alle stoere praat dat het buiten de beurs beter leven is moet worden ingetrokken. Voor het imago van eigenaren, directies en ook de ondernemingen is dat serieuze hobbel. Dat SolarWinds deze draai makkelijker dan Dell EMC kon maken heeft mede te maken met het feit dat het minder in de schijnwerpers staat en minder de publiciteit zoekt. De tech pers heeft aan de tweede beursgang weinig aandacht besteed.

Wat SolarWinds en Dell EMC gemeen hebben is dat die beursgang geen luxe is maar noodzaak. De rente in de VS heeft het dieptepunt bereikt en de weg omhoog lijkt nu te worden ingezet. Dat raakt alles en iedereen met veel schulden. Voor VC’s wordt het de hoogste tijd daar een oplossing voor te vinden en een IPO wordt als makkelijkste manier gezien de hete aardappel door te schuiven.

Die praktijk van het doorschuiven is niet nieuw, iedereen die rond de eeuwwisseling de beurzen volgde zal de overeenkomsten tussen toen en nu al lang zijn opgevallen. Toen waren het vooral de “internet bedrijven” die versneld naar de beurs werden gebracht. Tegenwoordig is het aanbod breder, maar de beweegredenen zijn hetzelfde. Dat wordt ook zichtbaar als je kijkt naar de winstgevendheid van de nieuwe beursgenoteerde bedrijven. In 2001 was 81% van de bedrijven (wereldwijd) met een IPO verliesgevend. De score voor 2018 staat op 86%.

SolarWinds maakt een goede omzet en nette winst, maar is door de partijen die het van de beurs haalden wel met $2,2 miljard schulden opgezadeld. Beleggers stonden om die reden ook niet in de rij voor deze IPO. De uitgiftekoers en het aantal aandelen is verlaagd om de vraag aan te zwengelen. Na de eerste handelsdagen is er een bescheiden koerswinst. Een succesnummer is het zeker niet.

Bovenstaande helpt verklaren waarom het goed is de jubelverhalen van bedrijven over de (eerste of tweede) beursgang met een korrel zout te nemen. Het idee dat er sprake is van een teken van kracht door naar de beurs te gaan kan iets te makkelijk worden afgeserveerd.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.