Je klanten begrijpen er niets van! (van de GDPR)

symantec630420Een paar dagen geleden citeerde Computable de heer Schermer, onder andere hoofddocent ICT recht aan de Uni Leiden. Die maakt zich schijnbaar zorgen over de kwaliteit van het aantal privacy-adviseurs. Ook heeft hij een mening over de het proces dat nu gaande is – of juist niet – bij bedrijven die zich voorbereiden op de GDPR, die in het goed Nederlands als AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) door het leven zou kunnen gaan.

De aandacht voor het onderwerp is niet beperkt tot Nederland, ook in de andere EU lidstaten staat het onderwerp hoog op de agenda. Zonder enig overdrijven kan zelfs worden gesteld dat het all over the world journalisten en adviseurs aan het werk houdt. Dat het interview met Schermer in het buitenland enige indruk zal maken lijkt daarom onwaarschijnlijk, de productie van nieuwtjes en onderzoeken is elders al hoog zat. Omgekeerd krijgen wij in Nederland dus ook niet alles te zien wat bij en door de buren wordt onderzocht.

Zo kun je je afvragen of Symantec echt veel moeite zal stoppen in het promoten van onderzoek dat het vorige maand door Vanson Bourne heeft laten doen. 900 IT managers in bedrijven met meer dan 50 medewerkers kregen vragen voorgeschoteld. Het onderwerp was GDPR gerelateerd, de scope was ook nog op een andere manier beperkt: de input komt slechts uit Frankrijk, Duitsland en het VK. Desondanks levert dat wel wat vuurwerk op. In lijn met wat Schermer (en vele anderen) voor de Nederlandse markt vermoeden is de kennis in de drie onderzochte landen ook niet bijster groot. 96% geeft toe geen compleet beeld te hebben van de verplichtingen die de verordening met zich meebrengt, 91% gaat er vanuit niet in staat te zijn aan alles dat de verordening voorschrijft te voldoen. En om nog maar een cijfer te noemen: 74% zegt dat het voor hun klanten geen top-3 criterium zal zijn of het bedrijf security en privacy wel goed voor elkaar heeft.

Laat dat maar eens op je inwerken, dan is de titel van dit artikel je ook wel duidelijk. De opmerkelijke scores die Symantec presenteert zijn iets waar iedereen iets mee moet. Zelfs als je geen ultieme privacy goeroe bent, als dienstverlener raakt dit je business namelijk wel. Dat een klant iets onderschat en daardoor averij kan oplopen is al vervelend, nog rotter is dat de IT leverancier ook door het publiek wordt onthouden. Hoe ga je daar met je klanten over in gesprek?

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen