Je weet dat cloud mainstream is als ….

forbestop100Als bedrijven die tot voor kort amper aandacht schonken aan het verschijnsel opeens heel erg hard op de trommel slaan en daarbij een eigen lijst-der-lijsten presenteren. Dat is voor cloud net zo als voor deurmatten of elektrische auto’s. Na enige tijd, als de echte doelgroep titels het onderwerp van alle kanten hebben belicht en er al meerdere awards in omloop zijn komen er nieuwe kapers, van buiten de sector, op de kust.

In het geval van cloud is dat Forbes, bij sommigen ook wel bekend vanwege de irritante manier waarop het bezoekers met adblockers tegenwerkt. En daarmee is direct een leuke vraag op tafel gelegd, want hoe serieus kun je een bedrijf nemen dat de strijd tegen adblockers hardnekkig blijft voeren en tot op heden elke verantwoording uitsluit zouden ooit via de eigen website malware en co worden verspreid. Hoeveel kundigheid kan daar aanwezig zijn om te komen tot een top 100 (!) van de beste cloud aanbieders ter wereld?

Een wereldranking, dus daar zou mogelijk ook een Nederlandse cloud aanbieder tussen kunnen zitten. Is er een AWS van de lage landen die een plek in deze lijst verdient? Bij Forbes zijn ze twee (min of meer) Nederlandse bedrijven tegengekomen en die zijn ook in de top 100 opgenomen. Ayden en Mailchimp. Als dat soort bedrijven – en of de kwaliteit van de dienst die ze leveren schrijven we geen onvertogen woord – een top 100 in de cloudranking waard is, dan moet toch de vraag zijn … Wat is eigenlijk cloud? Voor Forbes lijkt het antwoord vooral te zijn: de theoretische beurswaarde. Hoe zeer iets in de cloud bijdraagt een probleem op te lossen of netwerken beter te benutten lijkt zelfs niet eens te worden meegewogen. Het prijskaartje, daar draait het om.

Hoe deze top 100 ook maar iets bijdraagt aan de reputatie van niet een, maar van heel veel sectoren en soorten bedrijven die allemaal iets doen met cloud, is compleet onduidelijk. Als het een puur Amerikaans feestje was geweest hadden we er ook geen aandacht aan besteed. De pretentie voor de hele wereld te kunnen bepalen wat de pareltjes zijn noopte tot deze reactie.

(Oh, mocht je bedrijf in de top100 zijn opgenomen, maar door ons over het hoofd zijn gezien: we horen natuurlijk graag wat de impact van die waardering op de je business is en wat het prijskaartje was.)

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen