Kingston: een early bird van HostingCon Europe 2016

KT_logo_standard_pms186De 2016 editie van HostingCon Europe wordt wederom in Amsterdam gehouden. Oktober klinkt nog ver wegen toch zijn de activiteiten voor dit event al maanden bezig. Een deel van de activiteiten speelt zich achter de schermen af en blijft vooralsnog onbekend. Wel is bekend dat Kingston, leverancier van geheugen en SSD’s, een van de partijen is die heeft aangegeven ook dit jaar weer van de partij te zijn. Zoveel maanden van te voren een stand claimen? Wat is daar het verhaal achter? We belden Vincent Oostlander, bij Kingston Technology Europe verantwoordelijk voor de Benelux, Nordic & Baltics.

Vincent, acht maanden voor de start al je handtekening zetten, wat is daar de reden van?
Vorige jaar was het de tweede keer dat HostingCon in Europa werd gehouden. Kingston kent de Amerikaanse editie al veel langer en daar zijn we enthousiast over. Om die reden waren wij er vorig jaar ook met een stand bij in Amsterdam. En ja dat is goed bevallen. Oktober klinkt nog ver weg, maar vergis je niet. Standruimte claimen is een, invulling geven aan wat je er gaat doen en vertellen kost best veel tijd en ondertussen moet je ook nog je gewone business doen.

Kingston levert geheugen en SSD’s is dat ook de vulling van je stand?
We hebben inderdaad de componenten voor servers op de stand aanwezig, dat is onze hoofdpropositie. Mensen willen dat toch altijd wel zien en vasthouden. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de healthchecks en server optimalisaties. Je merkt dat in datacenters de groei de meeste aandacht vergt. Zoveel zelfs dat er meer wordt gelet op het kopen van nieuwe servers dan controleren of de bestaande wel optimaal worden benut. Vandaar onze checks. Met extra geheugen en storage is de levensduur van een server te verlengen.

Is dat dienstverlening als een nieuw onderdeel van je portfolio?
We worden geen dienstverlener. We bieden de healthcheck ook niet als een afzonderlijke dienst aan en we gaan dit ook niet factureren. Je moet het zien als iets uitleggen, kennis delen en een educatieve rol. Dat past trouwens ook heel goed bij HostingCon.

Over HostingCon gesproken, je kent de events wat is het unieke aan de EU editie?
De Amerikaanse beurzen zijn meer volwassen. Daardoor verandert onvermijdelijk de samenstelling van het bezoek. Dat is bij elke beurs, dus ook in Europa. De eerste jaren, en dat geldt nu nog zeker voor HostingCon EU, zie je meer high profile bezoekers komen. Zodra de beurs tot de gevestigde orde gaat behoren laat het C-level het liever over aan de medewerkers. Dat maakt het voor ons wel interessanter nu op HostingCon EU te staan.

Je gaf eerder aan dat je iets brengt naar HostingCon EU, namelijk kennis. Wat wil je er halen?
We zien HostingCon EU als een soort van meeting point waar we bekenden weer tegenkomen. Het is een sociaal event. Want al is er sprake van stevige concurrentie, iedereen kent elkaar en praat met elkaar. Dat is trouwen ook een van de sterkste pluspunten van HostingCon EU die ik nog niet noemde: HostingCon is geen feestje van een brancheorganisatie. HostingCon is er niet om de markt of een sector te adverteren aan de wereld, maar om juist om binnen die markt partijen met elkaar in contact te brengen. Die setting is echt enorm belangrijk voor ons om de doelen te behalen. Wat die zijn? In een zin: het opdoen van nieuwe contacten op relevant niveau om vervolg afspraken te kunnen plannen.