Migratie ellende 2/2

Na de post over het onwaarschijnlijke verhaal van data verlies door een mislukte migratie bij MySpace staat ISP Today vandaag stil bij een andere geval van migratie ellende. Deze keer gaat het om de gevolgen van de verkoop van Mozy door Dell aan Carbonite. Daar wordt een aantal Moxy klanten op dit moment niet blij van.

Mozy is in Nederland tamelijk onbekend. Het was onderdeel van Dell en leverde online back-up in de cloud via een eigen applicatie. Er was een gratis variant en een aantal betaalde vormen. De dienst sprak vooral (maar niet uitsluitend!) consumenten, SoHo en met MKB aan. Kort door de bocht was het te vergelijken met Stack van TransIP.

Dell heeft Mozy vorig jaar aan Carbonite verkocht en dat bedrijf is in Nederland iets bekender, helemaal omdat het recent heeft aangekondigd Webroot over te nemen. Carbonite levert tot op heden (quote website)

“the tools necessary for protecting data from the most common forms of data loss, including ransomware, accidental deletions, hardware failures and natural disasters. From automated computer backup to comprehensive protection for physical and virtual server environments.”

Daarvoor leunt het op eigen software en op de kennis van Evault, dat het in 2016 van Seagate overnam.

Bij de overname van Mozy werd al de vraag gesteld hoelang dat merk zou kunnen blijven bestaan. De overlap van diensten en doelgroepen was royaal en Mozy was ook nog eens voor de meeste diensten goedkoper. Nu een jaar later is het antwoord bekend, want Carbonite trekt nu effectief de stekker uit Mozy.

Alle bestaande klanten in en buiten de VS moeten verplicht een andere cliënt installeren. Dat is nodig omdat voor de back-ups vanaf heden het cloudplatform van Carbonite moet worden gebruikt. Dat klinkt een beetje vreemd, maar als je de FAQ induikt zie je nog wel wat rare zaken staan. Zo staat er expliciet dat de back-ups van Mozy niet gemigreerd kunnen worden naar Carbonite. Het installeren van de nieuwe cliënt betekent een hele nieuwe back-up draaien. Het advies van Carbonite de computer aan te laten staan komt bijna schijnheilig over, helemaal omdat er met geen woord wordt gerept over hoe lang zoiets kan duren.

Europese klanten krijgen het nog iets lastiger. Schijnbaar is voor hen een mail opgesteld die uitlegt wat er moet gebeuren, zij kunnen ook niet eerder herbackuppen eer ze de mails hebben ontvangen. Ook in dit geval moet een beetje kritische Europese burger jeuk krijgen van de vragen die niet worden beantwoord. Daarbij doelen we niet op de loze uitspraak van Carbonite dat het GDPR compliant is omdat het zich aan de safe harbour regels houdt (!).

Wat nergens duidelijk staat vermeld is hoe Carbonite omgaat met de back-ups die bij Mozy staan. In tegenstelling tot MySpace zal deze dienst veel meer echte PII en zelfs PSI data bevatten. Europese klanten moet zekerheid krijgen dat de back-ups echt worden vernietigd zodat van onbedoeld dataverlies (als: in vreemd handen vallen) 100% is uitgesloten. De melding dat de Mozy software binnenkort niet meer werkt, waardoor de gebruiker niet meer bij zijn data komt is daar in ieder geval niet het juiste antwoord.

Twee dagen achter elkaar migratieleed voor gebruiker en een hoop onduidelijkheid of er wel zorgvuldig wordt omgegaan met data. Het moet koren op de molen zijn voor iedere Nederlandse aanbieder van data opslagdiensten die zijn zaken wel op orde heeft, in staat en bereidheid transparant en eerlijk te communiceren.

About the author

Avatar

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.