Nextcloud toont het ongelijk van Gartner aan

Het eerste weekend van februari werd in Brussel weer de jaarlijkse FOSDEM conferentie gehouden. Twee dagen workshops, trainingen en presentaties rond open source software. Op de tweede dag was er een talk van Frank Karlitschek, (mede-) oprichter van ownCloud en Nextcloud. Daarin zat een opmerking die ook voor de reguliere IT en hosting sector belangrijk is.

OwnCloud en Nextcloud hoeven op ISP Today weinig toelichting. De tweede is een fork van de eerste en beiden worden in Nederland door diverse ondernemingen en hosters (w.o. TransIP) gebruikt. De talk van Karlitschek ging niet over de techniek, maar over het opzetten en runnen van de beide ondernemingen. Uiteraard kwam daarbij ook ter sprake de redenen waarom Karlitschek opstapte bij ownCloud en besloot te komen met de fork Nextcloud.

 

In die uitleg stond Karlitschek redelijk lang stil bij het grote verschil tussen een onderneming naar Amerikaans recht in de VS opstarten (wat ownCloud deed) en het huidige model dat Nextcloud nu in Duitsland heeft. OwnCloud werd in de VS gestart omdat er een beroep op de extern kapitaal gedaan moest worden om de productlijn bestaande uit een open en een meer gesloten versie te kunnen starten. Venture Capitalists zijn daar (we spreken dan wel over 2010) meer aanwezig dan in Europa, laat staan Duitsland. De Amerikaanse markt lijkt ook als afzet gebied interessant genoeg.

Al snel blijken er toch wel verschillen in cultuur en doelstellingen te zijn. De ontwikkelaars zijn overwegend echte open source adepten (niet zo vreemd) en hebben een geheel andere kijk op commercie en productontwikkeling dan de financiers en de CEO, CFO. Let op wat daar staat: de kijk op productontwikkeling door de financiers. Karlitschek noemde daar als voorbeeld de druk om per drie maanden betere resultaten te laten zien, dus er moest meer aandacht worden besteed aan goed verkoopbare diensten.

Op een van de slides staat echter nog iets anders en dat is heel belangrijk. De markt is in doelgroepen en productsoorten beschreven door Gartner. De financiers van ownCloud vonden dat wat Gartner beschreef strikt nageleefd moest worden. Dat zou immers het commerciële succes van het product ten goede komen. Het toevoegen van features die niet bekend waren bij Gartner was uit den boze.

Karlitschek heeft zoals bekend zijn biezen gepakt bij ownCloud en is vanuit Duitsland met Nextcloud verder gegaan. Dat bedrijf had binnen een jaar klanten en schreef direct zwarte cijfers. Anno 2018 groeit het personeelsbestand en het aantal klanten nog steeds. Er wordt ook nog steeds winst gemaakt. Het succes van Nextcloud is volgens Karlitschek door in ieder geval twee punten te verklaren. De eerste is dat de markt eerder open source accepteert dan een paar jaar geleden. Het tweede punt is dat het kunnen toevoegen van features als een welkome verbetering wordt gezien.

De talk van Karlitschek toonde daarmee twee dingen aan. Het ongelijk en de macht van Gartner. Het zijn twee punten waar we waarschijnlijk te weinig bij stil staan.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.