‘Nieuwe generatie diensten van levensbelang voor hostingsector’

Op 1, 2 en 3 april vindt op het Europapark in het Duitse Rust de WHD.global plaats. Een evenement dat door veel professionals uit de Nederlandse internetsector wordt bezocht. Tijdens de WorldHostingDays zijn ook de Dutch Masters of Cloud aanwezig. Wij vroegen ‘masters’ Lennert den Teuling (42on), Gerben van Leeuwen (AMSIO) en Peter Maarten Westerhout (KPN Wholesale) naar hun kijk op de WHD.global en de ‘best practice’ vanuit hun expertise.

Formeel en informeel

“De Nederlandse hostingsector kent een groot aantal actieve partijen,” vertelt Peter Maarten Westerhout (KPN Wholesale). “In andere landen wordt de lokale markt vaak gedomineerd door een handvol grote partijen, vaak nog telco’s ook. Nederlands is redelijk uniek in het aantal kleinere hosters in de branche. Daarnaast komen er elk jaar veel van die Nederlandse partijen naar de WHD.global, een uitgelezen kans om formeel en informeel met elkaar te praten over de markt, over innovaties, uitdagingen en gezamenlijke kansen.”

Ervaringen delen

“Op de WHD zijn alle bedrijven in de hosting sector vertegenwoordigd,” vertelt Lennert den Teuling (42on). “Een unieke kans om ervaringen te delen en je diensten in de schijnwerpers te zetten.”

Leren en samenwerken

Ook Gerben van Leeuwen (AMSIO) ziet het belang van de WHD voor de sector. “Om als branche dicht bij elkaar te komen, van elkaar te leren en waar nodig samen te werken.”

SaaS

De ontwikkelingen die Westerhout voor de hostingsector ziet zijn de nieuwe gTLDs en het onder druk staande bedrijfsmodel. “Hoe het meeste rendement kan worden gehaald uit deze stroom nieuwe TLDs is een van grootste uitdagingen voor dit jaar. Daarnaast staat het bedrijfsmodel van de hostingsector onder druk. Dit komt door de veranderde behoefte en natuurlijk de komst van SaaS. Een shared-hosting pakket met een paar e-mailboxen is niet langer voldoende. De zakelijke klant verwacht in toenemende mate bij zijn webhost ook terecht te kunnen voor back-up oplossingen, security software en collaboration tools zoals Office365.”

Opslag

“De klant wil steeds meer data opslaan,” vertelt Den Teuling. “Hierdoor is er vraag naar betaalbare, flexibele opslag met hoge beschikbaarheid.”

Applicatiegericht

Van Leeuwen ziet een verdere consolidatie van de markt. “Ook zal er een verdere verschuiving plaatsvinden van shared hosting naar virtualisatie en wordt het meer applicatiegericht dan ‘hostingpakket’-gericht. Verder zullen private clouds enorm gaan groeien.”

Nieuwe generatie diensten

Volgens Westerhout is het voor partijen in de Nederlandse hostingbranche van levensbelang om niet achter te blijven op de concurrentie. “Hoe eerder je deze nieuwe generatie diensten kan aanbieden, hoe beter. Overigens stopt de verbreding van het aanbod niet bij SaaS. Hostingpartijen die door de toevoeging van IaaS-, VoIP-, en zelfs connectivity-diensten uit kunnen groeien tot full service providers zullen de komende jaren hun marktaandeel sterk zien toenemen.”

Software-based

“De tijd waarin je een apparaat of appliance kocht om data op te slaan is voorbij,” geeft Den Teuling aan. “Apparaten als deze zijn prijzig in aanschaf, prijzig om uit te breiden en verouderen snel. Om die reden komt er steeds meer interesse in software-based opslag waarbij je door middel van betaalbare ‘commodity hardware’ flexibele opslag bouwt met hoge beschikbaarheid. Een voorbeeld van deze software is ‘Ceph’, een oplossing die je één keer neerzet en daarna betaalbaar en probleemloos mee schaalt met de vraag.”

Platformen

Een nieuwe SaaS-dienst toevoegen aan je productaanbod heeft volgens Westerhout nogal wat voeten in de aarde. “De contracten, de provisioning, de support moet allemaal worden ingeregeld: een tijdrovende en kostbare zaak. Meerdere diensten toevoegen betekent meer tijd en meer geld. Leveringsplatformen zoals de Open Cloud Store voorzien in de behoefte aan snelle implementatie en een zo laag mogelijke time-to-market. Met één contract is een hele catalogus aan SaaS-, IaaS- en VoIP-diensten beschikbaar die allemaal op dezelfde manier besteld, geleverd en beheerd kunnen worden.”


Dutch Masters of Cloud is een initiatief van marketing-, communicatie- en strategiebureau Paal 15.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen