Onrealistische verwachtingen van de cloud provider

Eind vorige week werd door enkele Britse techsites gewezen op een rapport van Veritas over de verwachtingen die ondernemers hebben van de cloud. Opvallend aan de berichtgeving is dat het rapport al ruim een maand beschikbaar is. Waarom wordt het nu pas opgepakt?

Winterweer

Dat “Truth in Cloud” nu pas de Britten opvalt heeft waarschijnlijk te maken met de koude. De afgelopen weken heeft het behoorlijk gespookt in grote delen van de Britse eilanden. Dat leverde mooie foto’s op van dikke sneeuwpakken, maar voor bewoners en bedrijven was het winterweer allemaal wat minder. Berichten over wijken zonder verwarming en verlichting waren voorpagina nieuws. Dat was voor Veritas of de pers reden het onderzoek nog eens af te stoffen.

In tegenstelling tot het onderzoek dat centraal stond bij de SNIA webcast heeft Veritas geen directe link met de Nederlandse of Belgische markt. Men heeft 1.200 interviews in 12 landen afgenomen, waaronder Duitsland, Frankrijk en Engeland. Of dat heeft geleid tot bevindingen die voor onze markt ook relevant zijn is een vraag die iedereen voor zich mag stellen. ISP Today vermoedt dat een groot deel van de uitkomsten ook hier als antwoorden gegeven zou zijn, maar dat is dan weer op ander onderzoek gebaseerd.

Verwachtingen

Wat Veritas via de Britse pers de Britse cloud gebruikers en aanbieders wil meegeven is dat de verwachtingen over kwaliteit van de dienstverlening een punt van aandacht moet zijn. Dat is belangrijker dan de zoveelste grafiek met redenen waarom met wel of juist niet van cloud gebruik maakt.

Van de 1.200 deelnemers aan het onderzoek geeft 59% aan dat omgaan met (“dealing with”) onderbrekingen van de cloud dienst primair de zorg van de cloud provider moet zijn. 83% gaf aan dat die provider er ook maar voor moet zorgen workloads en data beschermd moeten zijn tegen de overlast en schade van uitval van de dienst.

Op het eerste gezicht lijken die verwachtingen logisch. Een cloud provider noemt immers altijd aan welke eisen hij voldoet. De klant krijgt daardoor de indruk dat het wel snor zit met alles, ook de maatregelen tegen uitval. Waar het echter mis gaat is dat de klanten volgens dit onderzoek heel vaak niet lijken door te hebben dat zelfs als een cloud provider binnen no time weer up and running is er geen garantie is dat de klant bij al zijn data kan. De opdrachtgever voor het onderzoek bij Veritas wordt geciteerd met de (vertaalde) opmerking dat klanten de “anatomie van de cloud storing” niet begrijpen en dat zonder samenwerking tussen klant en aanbieder de impact van een outage – hoe klein ook – behoorlijk kan zijn.

Je kunt dit onderzoek aangrijpen om je klant nog eens uit te leggen wat jij wel en niet doet en wat jullie samen doen. Dat staat hopelijk uiteraard al in de SLA, maar het kan echt geen kwaad dat nog eens uit te leggen. In de Britse pers zijn wel wat actuele voorbeelden te vinden van bedrijven die plat zijn gegaan omdat het winterweer voor uiteenlopende outages zorgde.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.