Over de NetApp – Lenovo deal

Samenwerking en overnames zijn schering en inslag in de IT sector. Wat dat betreft is er geen reden op te kijken van de melding van NetApp van een paar dagen terug dat het nauwere samenwerking aangaat met Lenovo. Dat de deal wordt gepresenteerd als gericht op de Chinese markt klinkt ook logisch. Maar is dat het hele verhaal?

NetApp en Lenovo hoeven hier verder niet te worden beschreven. Elke provider en datacenter medewerker heeft bijna onvermijdelijk met een van de merken te maken. Dat ze in het Verre Oosten meer gezamenlijk op gaan trekken heeft in eerste instantie ook weinig raakvlakken met de Europese of Nederlandse markt. Toch zijn er zaken die genoemd moeten worden en die een ander licht op de deal werpen.

De eerste is het verschil in omvang. NetApp is volgens de lijstjes van IDC & Co de nummer 2 op de markt, Lenovo valt buiten de top 5. Echt succesvol buiten de VRC lijkt Lenovo ook niet te zijn. Het is niet in staat een positie te claimen omdat de markt door die top 5 gedomineerd wordt. Zoals sommigen nog weten heeft het meermaals geprobeerd met strategische allianties met kleinere partijen (w.o. Nimble) een voet tussen de deur te krijgen. Dat was geen succes en nu komt er een OEM deal, of zelfs een joint venture, met het veel grotere NetApp. Het samenwerken met een kleinere partner was geen succes, waarom zou dat dan wel lukken met een partij die vele malen groter is? Wat dat betreft is de deal niet zo logisch.

Maar de twee stellen dat dit alleen maar gaat om de VRC, een markt die behoorlijk is dichtgetimmerd en waar het voor Amerikaanse bedrijven niet makkelijk is voet aan de grond te krijgen (understatement). Wie weet is de OEM constructie de manier om aan te geven dat NetApp heel graag de VRC op wil en daarom genoegen neemt met de juniorrol in de combi. Het zou in zoverre ook slim zijn, omdat op de VRC het makkelijker is een toppositie te verwerven omdat er minder concurrentie van dat handvol Amerikaanse storage vendoren is.

Er is echter nog iets dat niet zo logisch is. Lenovo heeft in bijna elke uiting staan dat het mondiale presence en ambities heeft. Met NetApp als OEM zou het in theorie iets eerder die ambities kunnen waarmaken. Maar zou NetApp het toestaan dat het een concurrent steviger in het zadel helpt?

Wat tot nu toe ontbreekt in de communicatie door de twee fabrikanten zijn details die dit soort vragen beantwoorden. En wie dieper graaft ziet iets opvallends. Wat is gepresenteerd is weinig meer dan een intentie verklaring. Al het papierwerk, alle vergunningen en dergelijke moeten nog worden geregeld. We hebben het dan over een andere complexiteit dan bij een parkeervergunning. Zowel de ambtenaren in Beijing als in Washington DC moeten namelijk een ei leggen over de strategische consequenties van de samenwerking. Zoals de vlag er nu bijhangt is er enige reden om aan te nemen dat deze deal vertraging kan oplopen.

De gewoonte van vendoren de grote events en spektakels aan te grijpen om deals – zoals samenwerkingen – te lanceren en als voldongen feiten te verkopen is misschien toe aan een revisie. De pers en de markt doen er goed aan daar ook rekening mee te houden. We komen we pas op terug als de inkt onder alle contracten droog is.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.