Over rampspoed, andere ongemakken en DR

caa_netherlands630415Behalve dat de bijeenkomst van de Cloud Architect Alliance weer zeer gezellig was, was het ook een leerzame bijeenkomst. In het geval van Disaster Recovery kun je namelijk met enige zekerheid stellen dat er altijd wel iets zal gebeuren tijdens een ongemakkelijke of dramatische situatie waardoor de oplossing toch net iets anders wordt dan waarmee je vooraf van uitging.

Dat bleek al bij de eerste spreker, Marc van der Wielen, die als IT manager van Feenstra te maken kreeg met een brand die de belangrijkste vestiging bijna letterlijk in een hoopje as veranderde. Geluk bij een ongeluk, het bedrijf zat al vrij ver in de verhuizing naar de cloud en er was een lang weekend. De eerste werkdag van de nieuwe week was men vanuit een nieuwe locatie up-and-running again. Murphy kwam hier dus niet nog een keer om de hoek kijken en dat is bijzonder te noemen (een ongeluk komt immers zelden alleen).

Dirk Willem van Gulik had wat dat betreft een geheel ander verhaal. Zijn betoog was alles behalve een geruststelling. De aanleiding voor DR is, dat spreekt voor zich, een ramp of ander serieus incident. Grosso modo kun je die ellende in drie categorieën onderbrengen: Operational events, Blue moon events en Epic events (de Engelse termen worden gehanteerd, dat is handiger bij het Googlen). Eerste is bijvoorbeeld onderdelen die stuk gaan of configuratie fouten. Erg vervelend, maar van een andere orde dan de blue moon events. Dat zijn natuurgeweld, stroomstoringen en dergelijk. Verzekeringstechnisch zal er dan snel geroepen worden dat er sprake was van overmacht.

De derde groep was echter, ook voor de aanwezigen cloud architecten, de minst tastbare en dan komt omdat de impact ervan zo heftig kan zijn. Epic events zijn niets anders dan dat de wereld vergaat, hoewel … De onmogelijkheid cloud contracten voor een echt lange periode aan te gaan, dan wel ondergelijke voorwaarden te verlengen, is een typisch voorbeeld van een epic event. Je kunt je eigen bedrijfscontinuïteit namelijk totaal niet inschatten als je leveranciers uitblinken in onduidelijkheid. Daarbij gaat het niet alleen over de in het vrijdag genoemde prijsverhoging van 800% voor een SaaS applicatie, maar dat kan ook opgaan voor rackspace die je huurt of de stroomnota. Het kan je op een enorme manier klem zetten tussen leverancier links en je klanten rechts.

Hoewel de hele avond in het teken stond van de cloud architect geldt ook nu weer: dit is iets waar elke provider of hoster ook eens bij stil moet staan. Stel dat je pand affikt, letterlijk niets staat meer overeind en al je lokale computers en datadragers zijn onbruikbaar. Of wat als de cloud leverancier eerst drie maanden niet reageert op je verzoeken om een contractsverlenging (omdat je een grote klant hebt die voor 3 jaar een vaste deal wil hebben) en dan op de proppen komt met een +100% offerte die nog steeds een periode van maar enkele maanden betreft. Ben jij in elk van die gevallen in staat je dienstverlening naar je klanten zonder hobbels of onderbrekingen voort te zetten?

Moraal van het verhaal: DR is meer dan handelen op basis van een draaiboek om de impact van fysieke schade te minimaliseren. DR hoort op elke serieuze onderbreking van elk aspect van je bedrijfsvoering te zijn voorbereid.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.