Politie en internet. Het gaat beter, maar blijft lastig

Als het onderwerp politie ter sprake komt is een ding zeker: een deel van de lezers zal het hoofd schudden en bevestigd zien dat de dienders het nog steeds niet begrijpen. Een ander deel zal milder oordelen. Of die laatste groep deze keer groter is dan de critici?

Nep helpdesk

Aanleiding voor dit artikel is het persbericht van de politie dat op 23 november online kwam. De politie schrijft daarin het een domeinnaam uit de lucht heeft laten halen. Via klantenservicenederland.nl werd geprobeerd mensen met computerproblemen te laten bellen. Wie hier intrapte kwam bij een nep helpdesk uit en de rest van het verhaal kun je raden.

Op het eerste gezicht gaat het hierbij om een variant op de beruchte Microsoft helpdesk scammers uit met name Azië. Op de volgende punten is de werking echter anders:

  • in dit geval werd het slachtoffer niet ongevraagd gebeld. De slachtoffers namen zelf contact op met de scammers;
  • om dat mogelijk te maken zijn er diverse websites met .NL opgezet;
  • de op die websites vermelde telefoonnummers zijn Nederlands.
Uit de lucht

De politie stelt:

“de politie en het Openbaar Ministerie zijn er, mede dankzij de aangiftes, in geslaagd de domeinnaam en website uit de lucht te halen.”

En inderdaad, van het weekend was alleen maar een witte pagina te zien. Deze keer dus geen pop-ups of waarschuwingen (tenzij de ad blocker iets tegenhield). De SIDN whois zag er voor deze domeinnaam ook niet veel anders uit dan bij andere GoDaddy registraties. Als er al wat opviel dan was het wel de leeftijd van deze domeinnaam. De scammers hebben ruim een jaar de tijd gehad de website in de lucht te houden en een goede search engine ranking op te bouwen!

Fout

Tot zover is er niets op de actie en communicatie door de politie op te merken. Helaas gaat het aan het eind van de persmelding toch nog fout. Er wordt namelijk afgesloten met deze generieke waarschuwing.

[…] Mocht een Engelssprekend helpdeskmedewerker zich melden, is het advies direct het contact te verbreken. De legale bedrijven zullen in Nederland altijd Nederlandstalige helpdeskmedewerkers in dienst hebben.

Door die twee vreemd geformuleerde zinnen krijgen de lezers die kritisch kijken naar de online activiteiten van politiediensten weer dat oordeel bevestigd. Sterker nog, heel wat datacenters, hosters, software vendoren en dergelijke in Nederland moeten bij het lezen van deze twee zinnen, en dan vooral de laatste, de indruk krijgen dat de politie de plank flink misslaat. Of het nu gaat om echte B2B zaken of meer consumenten dingen zoals problemen bij registraties, als je buiten reguliere Nederlandse kantoortijden belt (FTS) of tijdens piekuren is het zeker niet uitgesloten dat een niet Nederlands sprekende callcenter agent op je call reageert.

Dus vooralsnog constateren we dat de actie op zich goed bedoeld en uitgevoerd is. De communicatie daarover kan echter grote groepen lezers op het verkeerde been zetten. Internet en alles wat er bij komt kijken, dat blijft lastig.