State of the Art of liever niet?

In de ICT sector gelden korte lifecycles. Software wordt talloze keren per jaar geüpdatet, hardware heet na 3 jaar technisch verouderd te zijn. De diensten die op basis daarvan aan klanten worden aangeboden veranderen daarmee onder de motorkap veel meer en vaker dan die klant zich realiseert.

Het tempo van verandering, die uiteraard wordt gebracht als verbetering en innovatie, verbaast de klanten meer dan de aanbieder zich realiseert. Een hoster die zijn aanbod wijzigt door SSDs in de server te schuiven en de HDDs er uit te laten schrijft daar een stukje over op zijn blog, past misschien de prijzen aan en daar blijft het bij. Of de klanten het echt waarderen, laat staan er een meerprijs voor over hebben is weinig onderzocht. Iemand is er mee begonnen en de rest van hosters heeft het overgenomen, al was het maar om te voorkomen voorzien te worden van het label “ouderwets”.

Aan de bovenkant van de markt en bij complexere omgevingen is die permanente vernieuwingsslag ook bezig. AWS klanten weten allemaal dat het aanbod op dag basis toeneemt en de prijzen ook zeer veranderlijk zijn. Die permanente vernieuwing wordt nog wel geaccepteerd. Op andere punten en terreinen blijkt dat toch anders te liggen. Dynatrace heeft 800 CIO’s vragen voorgelegd over het tempo van de innovaties en de noodzaak state of the art techniek in te zetten. Dat 73% heeft aangegeven dat het hoge digitale innovatie tempo op gespannen voet staat met de customer experience is daarbij een uitkomst die redelijk onverwachts is. Dat de klant of de gebruiker er niet beter van wordt staat immers haaks op basis van bijna elke innovatie. Of het nu gaat om hardware, of software volgens de vendoren is elke nieuwste versie in het belang van de gebruiker. Nou niet dus.

Het onderzoek gaat voorspelbaar verder in op de werking van DevOps en andere moderne ontwikkelingen. Dat is vanwege de opdrachtgever, Dynatrace , ook voorspelbaar. Maar als je op dat punt niet verder leest blijft er als het goed is een belangrijke bevinding hangen. De vraag of alles dat je verandert aan je dienstenaanbod echt de klant ten goede komt, of is iets waar je eigen business op een andere wijze van profiteert wordt opvallend weinig gesteld. Het is ook een thema dat weinig beschreven wordt.

State of the art is spannend en leuk, maar of het altijd nuttig en zinvol is – Dynatrace hint er op dat we die vraag te makkelijk met ja beantwoorden waar dat nee had moeten zijn.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen