Strato past eigen website op 1.200 plekken aan – wat kun je met dat nieuws?

strato-fair-630410Scepsis, hoon en spot, dat zijn de drie begrippen die aardig omschrijven waarmee Duitse reaguurders de melding donderdagochtend van de Duitse hoster Strato ontvangen. De Berlijnse 100% dochter van Deutsche Telekom, in ons land vooral bekend als entrylevel hoster, heeft namelijk besloten het imago op te krikken. Met direct ingang wil het fair zijn. Dat is niet hetzelfde als fairtrade, dus niet bio-groen. Fair betekent hier “transparant en eerlijk naar de klanten toe”.

Nu valt er een hele hoop over Strato te zeggen, misschien zelfs ook iets dat nog niet op de fora en socialmedia is gedumpt, maar dat is niet de kant die dit artikel wil uitgaan. De hoster claimt dat op 1.200 plekken op de website teksten zijn verwijderd of aangepast. Dat is het punt waar ISP Today bij stil wil staan. Daarbij moet worden opgemerkt dat consumentenbescherming en dergelijke in Nederland iets anders is geregeld dan in Duitsland. Iets als de Wet van Dam kennen ze er echt niet, of dat iets is om jaloers op te zijn laten we in het midden.

Je kunt het mediaoffensief annex de imagocampagne namelijk ook beschouwen als een uitnodiging naar de hele markt toe, in ieder geval een impliciete oproep je eigen on- en offline communicatie eens goed tegen het licht te houden. Strato is nu bijna 20 jaar oud en heeft in de loop der jaren heel veel informatie online gezet en in brochures verwerkt. De meeste hosters in Nederland zijn stukken jonger en hebben minder papier verspild. Maar zijn zij daarmee automatisch net zo “fair” als dat Strato wil zijn? Versie beheer van contracten, voorwaarden, website teksten: het kan en wordt ook toegepast. Teksten in print en online met elkaar vergelijken om te zien of het echt 100% hetzelfde is: dat kan ook. Of dit alles consequent en regelmatig wordt gedaan is een vraag die iedereen voor zich moet stellen. Wat je ermee kunt winnen is een makkelijker te beantwoorden vraag: in ieder geval is het goed voor je imago en de klanttevredenheid.

Je kunt trouwens ook nog op een heel andere manier tegen de Strato melding aankijken. Het bedrijf zegt eigenlijk dat het de strijd aanbiedt met de kleine lettertjes. Dat klinkt heel nobel. Maar hoe verhoudt dat zich met het steeds vaker – in klantopdracht – moeten toepassen van gedetailleerde SLA’s? Lopen we hier niet tegen een onoplosbare tegenstelling aan? Nogmaals: Nederland en Duitsland verschillen en we vermoeden dat de markt die Strato aanboort net buiten de comfort zone van veel lezers van ISP Today ligt. Desalniettemin, het idee dat je in je streven naar meer transparantie feitelijk door je klanten of leveranciers wordt gedwarsboomd is ook iets om eens bij stil te staan.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.