Subdomeinnamen binnen dot blog – need to have of niche product

Dot Blog, dat gelinkt is aan Automattic, dat weer eigenaar is van WordPress dot com, heeft per begin deze maand een offensief ingezet om de eigen dienst te beter onder de aandacht te brengen. Van het grote aantal gereserveerde domeinnamen heeft het er 26 op de markt gebracht .

Die 26 worden niet vrijgegeven voor registratie. Dat zou te makkelijk zijn. De 26 namen worden als websites gelanceerd met als de doel daarvoor subdomeinen te werven. Het klinkt als is een raar verhaal. Iemand die een dot blog wil registreert naam.blog. Met inmiddels 145.000 registraties zijn, lijkt er zelfs enige vraag te zijn naar deze constructie.

Om redenen die verder niet echt heel duidelijk worden hebben ze bij dot blog nu besloten actief subdomeinen in de markt te gaan zetten, gratis nog wel. Het idee wordt gelanceerd als vernieuwend en service naar de markt toe. De vraag die ze niet beantwoorden is waarom iemand voor deze constructie zou kiezen. De houdbaarheid van gratis en de voorwaarden zijn iets waar niet iedereen dol enthousiast van kan worden. Wat ook opvalt is de namen die voor deze constructie zijn vrijgegeven food.blog zal vast wel gebruikt gaan worden door iedereen met ambities om over eten te bloggen. Maar law.blog of finance.blog klinkt toch weinig geschikt als plek om een subdomein onder te hangen en daar over dergelijke serieus materie te schrijven. Dat de vrijgegeven domeinnamen ook alleen maar Engelstalig zijn is een ander opvallend detail.

Het hele plan roept de vraag op: voor wie doen ze dit? Is dit een ludieke marketing methode om dot blog bekender te maken? Dat is de impact daarvan eventueel slechts te meten onder de Engelstalige populatie. Is het een need to have product om te voorkomen dat er uitstroom is naar ander gratis constructies? Langs deze weg is er tenminste nog een (geringe) kans op enige upsell naar een normale dot blog. Of is het echt een niche product waar verder weinig aandacht aan geschonken zal worden.

Elders werd overigens iets anders geopperd. Met deze constructie kan dot blog een eigen “startpagina 2.0” bouwen en veel verkeer naar de eigen omgeving leiden. Die verklaring klinkt zo vreemd nog niet. Maar ook hier, is dat anno 2018 voor een registry een need to have?

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.