Tweede keuze zijn als strategie

De afgelopen weken zijn de nodige berichten over Google verschenen. Rond de grote jaarlijkse conferentie viel er schijnbaar veel nieuws op te vangen. Tussen alle persberichten, verslagen en foto impressies zat een melding die echt opviel. Dat was een artikel op SDxCcentral dat stelde dat Google bewuste kiest de tweede keuze te zijn.

Het landschap

Het cloud landschap is vanuit Amerikaans perspectief redelijk overzichtelijk. Er is een partij die altijd en overal dominant is en op enige afstand volgt het peloton dat elkaar de tent uitvecht. De strijd aangaan met AWS wordt als redelijk zinloos beschouwd. Het zijn of extreme ijdeltuiten of bedrijven opzoek maar pers aandacht die dat nog wel op luide toon claimen te doen.

Genoeg

Dat de meeste aanbieders minder inzetten bij de marketing en communicatie op het afzetten tegen AWS heeft een simpele reden. De cloud markt is groot en lijkt nog steeds gezond te groeien. Waarom dan al die negatieve energie inzetten als je zelf op positieve wijze genoeg kunt profiteren van de marktvraag.

GCS

Als we het bericht op SDx mogen geloven is dat de rode draad (of: een rode draad?) geweest bij een aantal presentaties over GCS. Zo staat er te lezen over de benadering van de enterprise markt:

“Google’s new strategy to win enterprise cloud customer seem to be saying we’re OK with being your No. 2 choice. We know enterprises are already using Amazon Web Services (AWS) or Microsoft Azure as their No. 1 cloud provider, and we’re OK with that.”

Strategie

Die strategie heeft schijnbaar ook nog een voordeel. Door niet de hele tijd de twee anderen te volgen heeft GCS tijd en ruimte diensten te ontwikkelen en in de markt te zetten waar het zich mee onderscheid van de twee anderen. Het artikel noemt hybride cloud als voorbeeld, maar of dat echt anders is. In ieder geval zien we dat Amerikaanse aanbieders volop bezig zijn de eigen definitie van hybride aan de markt op te leggen.

Vertaling

Wat GCS kan en doet is natuurlijk geen rocket science. In de marketing handboeken staat al jaren te lezen dat slaafs volgen een optie is. Het inzetten op de eigen kracht een andere optie die iedereen hoort te kennen. We noemen dat vaak het zoeken van de eigen niche. Daarbij denken we snel aan een product of klantgroep. De aanpak van GCS toont een andere invulling van het begrip niche aan. Een die daarbij zeer interessant is. Zijn er in Nederland, buiten de paar datacenters waarvan ISP Today het weet, nog ander partijen actief die de positie als nummer 2 inzetten in de marketing en sales pitches.

About the author

Avatar

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.