Van KPN, Verizon via Cloudera naar de arbeidsmarkt in 2019

Het aantal opdringerige persberichten met voorspellingen voor het jaar 2019 neemt gestaag toe. ISP Today schuift de meeste daarvan terzijde omdat het slechts een opeenstapeling van goed nieuws is. We zijn meer geïnteresseerd in bijvoorbeeld arbeidsmarkt voor de IT sector.

In lijn met de conclusies van de Channel Connect ronde tafels van dit jaar kijkt ISP Today naar artikelen en meldingen over trends die tijdens die sessies door de directies open en eerlijk zijn bediscussieerd. Een van de onderwerpen die hoog op de agenda stond bij elke ronde tafel was de arbeidsmarkt. Of het nu ging om de datacenter sector, distributeurs of security vendors, overal kost het meer moeite dan voorheen de vacatures vervuld te krijgen. Het werven van mensen over de grens of uit de schoolbanken hengelen is steeds meer een must in plaats van een exotische test.

We weten ook dat het geen specifiek Nederlands probleem is. Bitkom, de Duitse tegenhanger van Nederland ICT, kwam van de week nog met de melding dat bij de Oosterburen 82.000 IT vacatures openstaan. Dat soort berichten trekt in de IT sector de aandacht, de reguliere pers staat er ook bij stil.

Er is echter ook nog steeds een tegengestelde beweging zichtbaar. KPN heeft zoals bekend weer een saneringsronde aangekondigd en Verizon vindt dat er 44.000 mensen te veel op de payroll staan. Beide ondernemingen stellen dat het primair gaat om functies die niet meer nodig zijn bij de nieuwe technieken die de markt vraagt. Wie dergelijke processen van dichtbij heeft meegemaakt, of klant van een dergelijke organisatie is slikt dat verhaal niet voor zoete koek. De personeelsleden die het betreft hebben er vanzelfsprekend ook een mening over.

Wie zich afvraagt wat de link tussen het tekort op de arbeidsmarkt en de overtollige banen bij de genoemde telco’s kan het artikel in de The Reg over Cloudera lezen en dan vooral de reacties. Daar is ook sprake van te veel mensen, maar met het oog op de fusie met Hortonworks wordt iedereen verzocht op zijn plek te blijven en niet in te gaan op de verzoeken van headhunters.

De reacties spreken boekdelen. De gevraagde loyaliteit roept reacties op van velen die daar slechte ervaringen mee hebben. Ook al is het maar een kleine groep, voor een bedrijf in een deel van de IT sector, het stipt wel een gevaarlijk groot punt aan. Anno 2018, en dat zal in 2019, niet veel anders zijn is loyaliteit van de werknemer beperkt.

Of dat komt door persoonlijke ervaringen of omdat iedereen wel iemand kent die overbodig is geraakt in de sector is daarbij een detail. Werkgevers die de ogen sluiten voor de impact van dergelijke ervaringen zullen merken dat het ter beschikking stellen van een pingpongtafel in de kantine niet direct bijdraagt aan het vergroten van de loyaliteit. Daar is echt meer voor nodig.

Het volgen van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in 2019 is daarmee minstens zo interessant als het in 2018 was. Werkgevers moeten steeds meer ballen tegelijk in de lucht houden: naast focus op lage churn, hoge retentie en werving van nieuwe klanten moet dat ook gaan gelden voor personeel.

About the author

Avatar

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.