Veel webshops onveilig – kunnen of moeten providers iets doen?

consumentenbond640416Donderdag 30 april kwam de Consumentenbond met onderzoeksresultaten die er niet om logen. 38% van de onderzochte Nederlandse webshops blijkt niet veilig te zijn. De score is teleurstellend, helemaal omdat er drie jaar na lektober en veel campagnes van overheden en bedrijfsleven toch meer kennis van website -en webshopbeveiliging aanwezig hoort te zijn.

Het wachten is op reacties van pers en politiek. Wie zijn hier voor verantwoordelijk? Is de wetgeving ontoereikend? En natuurlijk wat moet er gebeuren om herhalingen te voorkomen? Vragen die aan iedereen gesteld gaan worden, om te beginnen aan de bedrijven van wie dit soort websites zijn. Dat de Consumentenbond de bedrijven in kwestie heeft ingelicht over de tekortkomingen maar schijnbaar 50% niet heeft gereageerd is een vervelende bijkomstigheid. Het kan worden opgevat als een extra reden hier op een andere manier over online veiligheid te gaan nadenken.

Dan kan de kennis en input van partijen die de webshops faciliteren, de bouwers en de hosters, welkom zijn. Zonder de bestaande rechten en plichten te schenden – een webhoster is in principe niet aansprakelijk voor de inhoud van websites die op zijn platform staan – moet het toch mogelijk zijn meer aandacht te besteden aan veiligheid. Waarom moet het worden overgelaten aan de creativiteit van een journalist of een consumentenorganisatie om een rondje langs webshops te doen en na te gaan welke deuren niet op slot zitten? Daarnaast zijn er nog twee erg voor de hand liggende redenen waarom hosters geen genoegen mogen nemen met de huidige situatie. (1) Een lekke website is in principe ook een risico voor de rest van het platform en daarmee de andere klanten van de hoster. (2) De impact op het imago van de hoster, als zijn naam in een adem genoemd wordt met lekke websites, kan iedereen wel inschatten. Daarom is het misschien wel de hoogste tijd dat partijen die zich richten op het hosten van webshops meer doen om te zorgen dat het bij dit ene verontrustende bericht van de Consumentenbond blijft.