Verboden op de werkvloer

applewatchbanNiet zo heel lang geleden werd er bij heel veel bedrijven nog gedacht over BYOD op basis van het negatieve scenario: het was per definitie een risico, een gevaar en slecht. Daar hoor je nu minder over. BYOD wordt steeds meer geaccepteerd op de werkvloer.

Niet overal, in bepaalde sectoren en bij R&D is het verbod eigen devices op de werkvloer bij zich te hebben zelfs verder uitgebreid. De risico’s van bedrijfsspionage en dergelijke woorden daar te groot geacht. Als je weinig met dat soort bedrijven te maken hebt zou je kunnen denken dat BYOD en alles dat daar op lijkt inmiddels geen issue meer is.

Dat is een heel foute aanname. Kijk naar wat er de afgelopen twee weken is gepubliceerd over IoT achtige dingen, smartphones die ontploffen en Tesla’s die eng doen. Er is echt heel wat mis met huis-tuin-en-keuken devices die we ook in en rond de werkvloer kunnen gebruiken. Even het lijstje af: IoT camera’s en babyfoons met standaard username/passwoord combinaties: die hangen niet alleen aan tuinhuisjes en in babyslaapkamers, ook bij de ingang van menig hostingbedrijf of fietsenhok is dergelijke enduser oplossing te vinden. Best een risico, want als ze in een botnet kunnen hangen kunnen ze ook op een andere wijze gemanipuleerd worden.

Smart watches, dat is ongeveer de nieuwste bedreiging. Minsters in Londen mogen die niet meer dragen uit angst dat die gehackt worden en zo alles dat ze doen wordt gemonitord en erger. Laat de IT sector in het algemeen en de hostingsector in het bijzonder nu net een goede afzet markt zijn voor dit soort “gadgets” En dan tenslotte de Tesla. Niet iedere datacenter en provider medewerker heeft er al een, maar machientje staat hoog op de agenda van menig medewerker. Daarvan is van de week bekend geworden dat in Duitsland nu  wordt gediscussieerd over de onnavolgbare domheid de auto te hebben goedgekeurd voor de openbare weg. Een onderdeel is namelijk totaal onbetrouwbaar: de autopilot (detail van de bevindingen: de autopilotconstructie kan niet overweg met situaties waarin andere verkeersdeelnemers wezenlijk harder rijden dan zeg 130kmpu – het is dus een autopilot voor de Amerikaanse wegen!)

De roep om dingen die we niet kunnen of willen begrijpen te verbieden is niet nieuw, alles behalve dat. Wat we hier zien is dat scepsis overgaat in acceptatie, maar dat die acceptatie door betere inzichten ook weer kan worden teruggedraaid. En wat betekent dat in de praktijk: het kan geen kwaad de hele discussie over IoT te volgen (KPN heeft in het kader van Alertonline een lange, maar wel goede YouTube bijdrage hierover) en vooral goed naar je eigen werkomgeving te kijken. Misschien kom dan ook jij tot de conclusie dat je beter iets in de ban kunt doen.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen