Vertrouwen versus de clouds van Microsoft Azure en Alibaba

De lezers van ISP Today hebben waarschijnlijk de laatste dagen iets meegekregen van de problemen bij de Duitse Microsoft Azure cloud. Of ook is opgevallen dat er bij Alibaba cloud wat aan de hand zou zijn en dat er een link is tussen die twee?

Microsoft heeft een paar jaar geleden met uiteraard veel marketing budget een Duitse Azure cloud omgeving neergezet in de datacenters van Deutsche Telekom nabij Magdenburg. Het idee van die cloud was (en nog steeds is) dat bedrijven die iets met Azure willen en het niet vertrouwen data in een Amerikaanse omgeving te stoppen dat in deze speciale versie wel met een gerust gevoel konden doen. Microsoft liet voor deze editie het complete beheer, controle, onderhoud et cetera door medewerkers van DT doen. De hardware zou ook van DT zijn en het datacenter zelf is het ook. Mocht de Amerikaanse overheid druk op Microsoft uitoefenen dan zou het met de beste wil van de wereld niet bij dat deel van de Azure cloud kunnen komen. Met dat uitgangspunt zouden Duitse overheden en beursgenoteerde bedrijven minder of niet bevreesd hoeven zijn voor Amerikaanse spionage.

Het idee was duidelijk, er werd in hoog tempo gebouwd. De vraag zou er ook zijn, maar toen alles eenmaal up and running was bleef van al het optimisme weinig over. De prijzen waren te hoog, maar erger nog de beoogde klanten vertrouwen het unieke aanbod nog steeds niet. Dat ondertussen de VS er hard werk van maakt het eigen imago te ondermijnen helpt ook niet echt mee. Microsoft heeft daarom het onvermijdelijke besluit genomen dit deel van de dienstverlening te staken. Bestaande klanten mogen blijven zitten, nieuwe worden niet meer toegelaten. Tot zover het bijzondere Azure cloud verhaal uit Duitsland

Dan is er Alibaba. Toegegeven, daarbij gaat het niet om een officiële melding, maar wie de lijntjes volgt ziet dat het kan kloppen. Het verhaal dat onder andere via SiliconAngle is verspreid maakt melding van problemen voor de Alibaba cloud uitrol in de VS. De uitrol zou veel langzamer lopen dan gepland waardoor de strategie moet worden aangepast. Ook hier speelt op de achtergrond dat het politieke klimaat is verslechterd. De andere verklaring waarmee SiliconAngle komt, namelijk dat Alibaba nu meer resources nodig heeft om de Chinese thuismarkt te “beschermen” tegen AWS, Azure en GCS is echter een slag in de lucht. Wat veel belangrijker is en puur de Amerikaanse markt betreft is dat er tot nu toe gewoon te weinig klanten zijn gewonnen. De oorzaak daarvan is met een woord te beschrijven: vertrouwen.

Dat is dan ook de overeenkomst tussen de Duitse en de Amerikaanse situatie: de beoogde klantgroepen zien de meerwaarde van het specifieke aanbod niet omdat ze het onder de streep niet vertrouwen. Dat lijkt uniek te zijn in de wereld van cloud aanbieders. Cloud staat toch gelijk aan bijna ongelimiteerde groei en klanten schreeuwen er om? In deze gevallen niet. Daar kan iedereen die zich interesseert in marketing en positionering van leren.

En er is nog iets dat deze cases zeer leerzaam maakt, vooral die van Azure Duitsland. Voor het eerste moeten klanten zich namelijk serieus zorgen maken over de lange termijn mogelijkheden van de dienst die ze nu afnemen. In Amerika speelt dat minder omdat Alibaba vooralsnog weigert de stekker uit de dienst te trekken. Maar toch, iedereen die iets heeft staan in deze Chinese cloud zal zich toch afvragen of dat ook voor de langere termijn een goede keuze is.

Vertrouwen is niet een hobbel waar je zo maar overheen kunt walsen. Daar komen deze twee partijen nu achter en de rest van de markt kan daar van leren.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.