Waarom de NPD dit jaar over meer gaat dan peering

Vandaag gaan in het Scheveningse Kurhaus de Neutral Peering Days van start. Het event waar ISP Today al eerder aandacht heeft besteed, verwacht meer bezoekers dan voorheen te trekken en dit jaar is er ook extra ingezet op het promoten van het event onder nieuwe doelgroepen.

Het werven van bezoekers uit nieuwe doelgroepen is een interessante ontwikkeling. Je kunt het makkelijk afdoen als een marketing trucje, maar dan zie je iets over het hoofd. De tijd dat alleen datacenters, providers, telco’s en een handvol multinationals geïnteresseerd was in connectiviteit is namelijk hard op weg iets voor een geschiedenisboekje te worden. Door de komst van cloud, apps en uiteraard alle mobiele devices is de manier waarop we werken, informatie produceren en consumeren, totaal veranderd. Wat ook is veranderd is dat (bijna) iedereen lijkt te begrijpen dat data het waard is gecontroleerd en beschermd te worden. Alles zorgeloos over het reguliere internet, waar het wemelt van de onverlaten met kwade bedoelingen, versturen steeds minder de preferred choice. Ook bedrijven zien in dat er het beter kan en gelukkig kan het ook anders.

Dat is de reden waarom de NPD dit jaar over meer gaat dan het conventionele of traditionele peeren. Dat blijft bestaan, dat verdient ook aandacht, maar steeds meer verkeer zal op andere manieren afgewikkeld gaan worden. Dat is waar bestaande en voorheen minder bekende stakeholders om vragen. Die laatste groep, daar zitten de bedrijven tussen die dit jaar voor het eerst naar het Kurhaus afzakken om daar twee dagen kennis op te doen.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.