Wat betekent “A New Deal for Consumers” voor hosters?

Brussel heeft het beste voor met de burgers van de Europese Unie. Dat zal iedereen zijn opgevallen die bijhoudt wat er aan verordeningen, richtlijnen en andere wetgeving de laatste jaren is voorbereid. Van sommige maatregelen is direct duidelijk voor wie het allemaal impact heeft, in andere gevallen is meer context en uitleg nodig.

Het meest actuele en meteen bekendste voorbeeld van Europees beleid met de burger in gedachte is de AVG/GDPR. De implementatiefase daarvan houdt op 25 mei op, daarna moet alles en iedereen die iets doet met persoonsgegevens van EU burgers zich aan de nieuwe regels houden.

Er staan op het Brusselse fornuis echter nog meer potjes te pruttelen. Over de E-Privacy richtlijn in wording is al eens geschreven. Die zal aardig aansluiten op de AVG/GDPR. De precieze impact is nog niet bekend. Dat er voor het bedrijfsleven extra regels komen is echter evident.

Van een andere potje op het fornuis is het vuurtje recent iets hoger gezet. Dat is het project “A New Deal for Consumers”. In Nederland is er nog weinig over bekend gemaakt, hoewel er al bijna een jaar in wordt geroerd. In Duitsland heeft Bitkom de ingrediënten gezien en trekt geschrokken aan de bel. Wat Brussel aan het brouwen is is een wettelijke mogelijkheid tot class action, je weet wel dat is het super Amerikaanse namens 1 miljoen vermeend gedupeerde kopers van XYZ de importeur en fabrikant aanklagen. Class action in Nederland is een moeilijke materie, elders in de EU is het niet anders. Dat Brussel iets aan harmonisatie wil gaan doen is daarom begrijpelijk. Bij Bitkom worden alle argumenten uit de kast getrokken om het recept te wijzigen, het liefst willen ze waarschijnlijk dat het vuurtje onder deze pan wordt uitgedraaid. Iets anders is ook niet te verwachten van een belangenorganisatie van producenten. De ophef in Duitsland zal geheid ook elders in de EU worden overgenomen. Werkgeversorganisaties, brancheverenigingen en lobbymachines zullen er alles aan doen er voor te zorgen dat de inhoud van dit pan niet te pruimen wordt.

De gemiddelde hoster zal de schouders ophalen en denken dat het een puur B2C feestje is waar hij/zij niet door wordt geraakt. Dat is dus fout. Iedereen die aan consumenten levert krijgt hier mee te maken. De “New Deal for Consumers” richt zich niet alleen op het beschermen van miljoenen burgers tegelijk. Een hoster die – noem eens wat – 10.000 domeinnamen heeft geregistreerd aan evenveel particulieren kan hier echt mee te maken gaan krijgen als hij/zijzelf, of een van de gewaardeerde concullega’s een fout maakt.

“A New Deal for Consumers” is iets waar heel wat ondernemers zich in zullen moeten gaan verdiepen.

(Sorry, leuker kunnen we het niet maken. We kunnen slechts eerder informeren)

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.