Wat is belangrijker Alibaba, CeBIT of KPN?

Woensdag zijn er drie meldingen voorbij gekomen die elk voor zich belangrijk is voor de sector. Het zijn ook niet de minste namen. Alibaba gooit het roer om, CeBIT gooit de handdoek in de ring en KPN kondigt de zoveelste reorganisatie aan.

Alibaba verklapt

We beginnen met Alibaba. Tijdens een conferentie in de VRC gehost door mediaoutlet CNBC bevestigde de gedoodverfde opvolger van oprichter Jack Ma dat cloud de kurk moet worden waarop het hele Alibaba concern drijft. Dat betekent in ieder geval dat de strijd met AWS feller gaat worden. Op dit moment is de cloud business nog goed voor slechts 7% van de concern omzet. Er moet dus heel wat gebeuren om daar de kurk van te maken. Zelfs met een gerapporteerde Y-over-Y groei van +90% is de cloud tak er nog lang niet. De reden waarom cloud de nummer een moet worden heeft trouwens onder andere te maken met het absolute geloof in AI en ML. Inmiddels is ook duidelijk dat Alibaba met het bouwen van datacenters in Azië en het VK sinds 2017 meer Capex verbruikt dan het R&D budget groot is. Alles duidt er dus op dat de aankondiging voor de westerse pers geen echte primeur is, maar eerder het oplichten van de sluier.

CeBIt is dood

Het tweede belangrijke nieuws van woensdag is de dood van CeBIT. Dat nieuws kwam toch nog als een verrassing. Het omgooien van het concept en tijdstip dit jaar leek interessant en positief. Toch heeft het niet geleid tot meer enthousiasme bij de beoogde exposanten. De beurs die ooit 850.000 bezoekers trok en waarbij de teller dit jaar op 120.000 bleef staan heeft geconstateerd dat er te weinig exposanten te porren zijn om nog tegen hoge kosten meerder dagen op het terrein in Hannover te bivakkeren. Daarmee verliest de IT sector de laatste grote beurs in Europa en Duitse bedrijven een van de betere mogelijkheden personeel te werven.

KPN reorganisatie nummer 1001

En dan tenslotte KPN. Dat bedrijf weet de pers te halen met de aankondiging dat het weer eens meer met glasvezel wil gaan doen. In de “Strategic Priorities 2019 – 2021” staat dat op nummer 1. De focus is daarbij huishoudens. Zakelijke afnemers wordt een simplified and standardized product portfolio in het vooruitzicht gesteld. Dat is dan de zoveelste poging om van die zakelijke brei uit de kokers van slecht op elkaar afgestemde product owners een logisch opgebouwd portfolio te maken. Die stap zal trouwens zichtbare gevolgen hebben. Ook deze stappen zullen gepaard gaan met banenverlies. Goed te weten voor wie nog personeel zoekt.

Het zijn drie belangrijke meldingen. Welke voor de lezer het meest relevant is zal verschillen. Maar een ding is duidelijk. Het was meer dan een regenachtige herfstdag. Het was ook een dag met behoorlijk wat vuurwerk.