‘Werk gezamenlijk aan VoLTE-netwerken’

De ontwikkelingen in de telecommarkt volgen elkaar in rap tempo op. ISP Today sprak met Florian Overkamp (SpeakUp) over een aantal ontwikkelingen, waaronder VoLTE.

“We zien dat de partijen met de masten druk zijn met hun 4G-uitrol, maar het is wel heel duidelijk dat de focus ligt op sneller breedband internet en niet zozeer op bijkomende diensten,” vertelt Overkamp. “Ik denk dat juist ook die bijkomende diensten op langere termijn van groot belang zijn voor telco’s om hun onderscheidend vermogen in de markt te tonen. Wie daarin faalt komt in een strijd om de laagste prijs terecht en zal niet meer in de gelegenheid zijn om echt te innoveren. En hoewel de consument blij zal zijn met lage prijzen is dat denk ik op langere termijn niet in zijn voordeel.”

VoLTE

Met de komst van de eerste telefoons met de VoLTE-techniek aan boord, dienen zich volgens Overkamp ook nieuwe mogelijkheden aan. “In wat complexe telecom-terminologie zorgt VoLTE er in het 4G-mobiele netwerk voor, dat spraakverbindingen met hogere kwaliteit in het IMS (IP Multimedia Subsystem) van de telco wordt afgehandeld. Voor onze vakbroeders uit de xDSL-wereld: VoIP via een PVC.”

Belangrijke stap

Wat zijn de verwachtingen van Overkamp rondom VoLTE? “Enige tijd geleden hadden we het op ISP Today ook over dit onderwerp.,” geeft Overkamp aan. “Ik geloof nog steeds in de kracht van wideband audio en video voor een rijke gebruikers-ervaring en ik denk dat VoLTE hierin een belangrijke stap is.”

OTT

Het belang van VoLTE kan volgens Overkamp echter ook wel overschat worden. “Immers, met technieken zoals WebRTC wordt het ook steeds eenvoudiger om interessante audio- en videodiensten gewoon via het publieke internet te bouwen. Concurrentie van Over The Top (OTT)-spelers ligt dus op de loer en telco’s lopen het risico achter de feiten aan te lopen. De grootste meerwaarde van VoLTE gebaseerde diensten zou dan worden beperkt tot kwaliteits-aspecten (QoS). En dan moet ik – hoewel dat voor sommigen als vloeken in de kerk beschouwd zou kunnen worden – denken aan een opmerking van een collega lang geleden: ‘Domweg de bandbreedte vergroten kan een prima alternatief zijn voor complexe Quality of Service inrichting’.”

Klantgerichter

Een interessant bijeffect ziet Overkamp in de mogelijke ontwikkeling dat het telefoonnummer van de gebruiker wat meer los komt van het apparaat of de SIM-kaart. “Dat klinkt niet zo spannend, maar het biedt wel veel nieuwe mogelijkheden voor de gebruiker om veel beter te bedienen waar en hoe hij of zij bereikbaar wil zijn. Je kunt allerlei extra randvoorwaarden gaan toevoegen en bijvoorbeeld andere keuzes maken op basis van je locatie, het gebelde nummer – mobiel, vast, werk, privé – enzovoorts. Door gebruik van ‘nieuwere’ technieken zoals VoLTE en IMS worden dergelijke klantgerichte functies wellicht beter bereikbaar voor de massa.”

Kip/ei

Overkamp spreekt van het kip/ei-probleem bij de veranderingen die de telecomsector nog moet inzetten voordat VoLTE echt kan doorbreken. “Om gebruik te maken van de voordelen van VoLTE moeten zowel de telefoon als het netwerk dit ondersteunen. Aangezien telco’s over het algemeen slechts beperkt investeren in een dienst die nog niet gebruikt kan worden is dus voldoende beschikbaarheid van VoLTE ondersteunende handsets het allerminste dat nodig is om telco’s aan het werk te krijgen. Daarnaast moet het ook voor de telco zin hebben, ofwel door betere klantretentie ofwel door lagere netwerkkosten. De kans dat de consument massaal bereid zal zijn een hoger minuuttarief voor VoLTE gesprekken te betalen lijkt me nihil.”

Walled-garden

“Ik heb al vaker een betoog gehouden tegen de ‘walled-gardens’ voor rijke(re) diensten en wil dan ook vooral onze collega’s op het hart drukken niet alleen na te denken over of VoLTE voor het eigen netwerk zin heeft, maar vooral daarin mee te nemen dat het pas echt waarde voor de klant biedt als je dat ook laat samenwerken met andere netwerken die dat aan kunnen. Altijd maar blijven terugvallen op de ‘lowest common denominator’ – het oer-Hollandse polderen – is uiteindelijk slecht voor de maatschappij, voor de consument, maar ook voor de telco zelf.”