Werken in de cloud zonder notie van back-ups

Over back-ups valt een hoop te vertellen. Vooral de gevallen waarbij iets niet goed ging zijn welkome onderwerpen om in een presentatie te wijzen of om met je concullega’s op events over te lachen.

Wat we daarbij natuurlijk altijd melden is dat het ons nooit zal overkomen. Elke zich zelf respecterende Nederlandse hoster heeft immers goed werkende back-up procedures en test die ook regelmatig. Als er al iets fout gaat, dan is het omdat de klant iets niet goed heeft gedaan of iets simpelweg niet heeft begrepen. Die zelfde klant, dat kan dus ook iemand zijn die al voor een deel van zijn werkzaamheden op cloud diensten vertrouwd. Cloud, dat staat voor gemak en zekerheid. Iemand die zijn tekstverwerkingspakketje als cloud dienst afneemt doet dan om die redenen en waarschijnlijk omdat het kostenplaatje zo overzichtelijk is.

Minder overzichtelijk, of zelfs geheel onbekend zou wel eens kunnen zijn hoe het precies met die veiligheid is geregeld. Om een voorbeeld te geven wijzen we even naar het blog van de Britse BUaaS en DRaaS aanbieder UKBackup. Het bedrijf heeft met een beroep op de Britse tegenhanger van de WOB (FOI voor de kenners) 27 gemeentes en overheidsinstellingen gevraagd of zij van de office365 dienst hadden uitgebreid met een back-up service dan wel of ze wisten waar de vraag over ging.

Even los van de paar die weigerden te reageren (ook Britse ambtenaren hebben zo te zien een hekel aan het te woord staan van WOBbers) is de feedback reden om stil te worden. 97% heeft gewoon niks geregeld en het merendeel gaf al verklaring: ja maar dat back-up maken en beheren doet Microsoft toch. Een zelfde onkunde blijkt uit de antwoorden op de vraag of men ook in staat is oude bestanden (bewaarplicht overheidscorrespondentie) terug te halen binnen een X periode.

Wat kunnen we hier van leren? Ten eerste dat het de hoogste tijd wordt dat Brenno, of een ijverige stagiair, een dergelijk rondje Wobben ook eens in Nederland gaat doorvoeren. Tweede punt: er schort mogelijk wat aan de verwachtingen die SaaS cloud gebruikers (en dat zal vast niet alleen voor ambtenaren gelden) hebben voor wat de dienst precies omvat. Een onderwerp dat de Nederlandse wederverkopers van 365 licenties en vergelijkbare diensten dus nog eens met de klanten mogen bespreken.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.