Zomer-interview: Rick van Fucht over de hostingmarkt

Voor onze zomer-interviews vroegen we diverse professionals uit de Nederlandse internetsector naar hun kijk op een trend of ontwikkeling in een ander speelveld dan waarin zij zelf werkzaam zijn. Vandaag Rick van Fucht (Relined) over access providers.

“Het valt mij op dat ik bij elke beurs, event of borrel weer nieuwe hosters tegenkom,” vertelt van Fucht. “Uiteraard heeft Nederland inmiddels een zeer volwassen imago als het gaat om technologische ontwikkelingen en is het hosting segment in Nederland nog steeds volop in beweging, maar waar is het plafond? Er zijn inmiddels honderden hosters actief in de Nederlandse markt en ik vraag me af tot wanneer die explosieve groei zal duren. Het is bekend dat we een zeer gezond internetklimaat hebben vanwege onder andere onze technologische voorsprong, onze IX’en (AMS-ix, NL-ix), het enorme aantal professionele datacenters en de goede fijnmazige glasvezelinfrastructuur. Maar ik ben zeer benieuwd hoe zich dat verder gaat ontwikkelen in de toekomst.”

Ondanks dat Van Fucht inmiddels al wat jaren in deze dynamische markt meedraait, leert hij telkens weer een hoop nieuwe technische termen. “Waar komen al deze termen toch zo snel vandaan en wie verzint ze? Uiteraard gaan de ontwikkelingen snel, maar hoe snel zal de doelgroep zich daaraan (blijven) aanpassen? Ik weet uit eigen ervaring dat de eindgebruikers van die diensten – grootzakelijke bedrijven, publieke sector, MKB – het daar niet erg gemakkelijk mee hebben. Het wordt voor die klanten ook steeds moeilijker om een bepaalde keuze te maken en hun beslissingstrajecten zullen daardoor over langere periodes uitgespreid worden. Ik kan me ook goed voorstellen dat het voor de ICT’ers niet gemakkelijk is in deze ‘fast moving digital evolution’ en dat ze naast hun dagelijkse werkzaamheden ook nog een behoorlijk portie scholing nodig hebben, om van de laatste ontwikkelingen op de hoogte te blijven.”

Van Fucht denkt dat het – in de nabije toekomst – erg moeilijk wordt voor alle kleine ISP’s om onderscheidend te blijven, als ze met een te groot aanbod aan dienst(en) blijven doorgaan. “Ik denk dat het verstandig is voor de kleinere hosters om zich steeds meer te gaan specialiseren, om zodoende een bepaalde schaalgrootte te creëren, waarbij ze met die specifieke diensten concurrerend genoeg kunnen blijven. Mochten de klanten dan toch om andere diensten vragen, die niet direct als core-business voor je organisatie worden geleverd, dan kunnen er altijd partnerships worden aangegaan met andere gespecialiseerde branchegenoten. Hierbij kunnen natuurlijk nog wel afspraken worden gemaakt, zodat er alsnog verdienmodellen blijven ontstaan. Kortom, meer de nadruk leggen op samenwerking.”

Van Fucht verbaast zich vaak over het feit dat hosters teveel geld betalen voor hun infrastructuur. “Hosters blijven ‘managed services’ opschalen bij hun leveranciers, terwijl ze vaak veel goedkoper uit kunnen zijn door middel van hun eigen (onafhankelijke) glasvezelnetwerk te bouwen. Met het geld dat ze daarmee besparen kunnen ze weer innoveren en onderscheidend blijven.

“Houdt te allen tijde intensief contact met je gehele klantenbestand. Kost een klant teveel geld, omdat zij bijvoorbeeld een dienst afnemen die eigenlijk niet meer rendabel genoeg is voor je organisatie, neem dan op gepaste wijze afscheid van elkaar en maak er een andere zakelijke partner blij mee. Richt alle aandacht op je core-business en hou daar de klanten tevreden mee. Het aantal betalende klanten blijft verantwoordelijk voor het succes van iedere organisatie. Ook al gaat het nog zo goed en stromen de nieuwe klanten binnen …..een goede reputatie komt te voet en gaat te paard!”

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.