Zuinige klant kan risico voor je imago zijn

JetBlue-700395Voor velen hier zal het bericht dat de Amerikaanse low budget carrier Jet Blue vorige week een probleem heeft gehad met het datacenter van Verizon weinig indruk hebben gemaakt. Een kwestie van een ver van mijn bed show. In de VS was dat anders. Daar zorgden de IT uitval tot het schrappen van drie vluchten en bij 36 tot vertragingen.

Tot zo ver het al de Europese pers heeft gehaald (The Register schreef er over) wordt gewezen naar Verizon, eigenaar van het datacenter, als schuldige. Dat klinkt logisch: als ik iets in een DC neerzet, dan moet die partij zorgen voor stroom en connectiviteit. Dat is deel van het contract, daar betaal je voor. Mocht het ooit fout gaan dan ga je aan tafel zitten met de SLA voor je en probeer je uit te vinden hoeveel je kunt terugvorderen. In het geval van Jet Blue geldt dan nog eens dat die de claims van gedupeerde reizigers zal proberen af te wentelen op Verizon.

Nu de vraag: wat klopt er niet? Kijk eens wat er precies is gebeurd. De pers en Jet Blue zijn eensgezind in de beschrijving: een stroomstoring raakt het datacenter en daardoor valt de gehele IT dienstverlening van Jet Blue weg. Geen tickets die verkocht konden worden, geen check-in mogelijkheden. Iedereen verplicht duimen draaien.

Er is sprake van 1 datacenter en daarin zat alle IT, ook dat deel dat zo duidelijk mission critical is. Hier moet je toch concluderen dat Jet Blue zelf behoorlijk wat te verwijten valt. Erger nog, je kunt je afvragen hoe een bedrijf – ook als het een low budget carrier is – hier tot op heden mee is weggekomen. In de USA, het land van de compliance eisen en zo veel vormen van toezicht is dit dus mogelijk. Dit verhaal zal een staartje krijgen zodra o.a. toezichthouder FAA doorkrijgt dat hier sprake was van een SPOF.

Is de krenterigheid of onkunde van Jet Blue dan de enige directe reden van het falen? Nee, Verizon heeft uiteraard ook wat uit te leggen. Een, hoe kon in een DC waar mission critical toepassingen draaien de stroom uitvallen en twee hoe kun je je klanten verkopen dat 1 locatie voldoende is? Zelfs als zou Verizon alles contractueel hebben dichtgetimmerd en is het faciliteren van deze SPOF gewoon in orde, het is niet zo heel erg slim. Ook een klant kan je imago beschadigen.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen