Zwalkende cloudkoers bij T-Systems

ISP Today besteedt weinig aandacht aan het cloud aanbod van telco’s. Het aantal successen is te gering om op te vallen en wat er wordt gecommuniceerd is niet prikkelend genoeg om leerzaam te zijn. T-Systems is een goed voorbeeld van het eerste en toch staat het deze keer in de schijnwerpers.

De laatste keer dat we over het voormalige kantoorautomatiseringsonderdeel van Deutsche Telekom schreven was in februari. Toen sijpelde door dat bedrijf hopeloos de mist in was gegaan met een cloudmigratie traject voor het staalconcern ThyssenKrupp. Een project van €700 miljoen werd gestaakt omdat het nergens toe leidde. Dat was prikkelend en leerzaam genoeg om een plekje op ISP Today te krijgen.

T-Systems probeerde op de Cebit van vorige week uit alle macht ook die mislukking van zich af te schudden. Met de nodige trots werd een nieuwe strategische samenwerking met Microsoft meermaals genoemd. Daarmee wordt de koers weer eens verlegd. T-Systmens heeft namelijk al jaren de slogan de grootste Europese aanbieder van private clouds te zijn en steekt niet onder stoelen of banken daarvoor zwaar op Huewai te leunen.

Met behulp van Microsoft gaat het nu de boodschap wijzigen, men wil nu de grootste Europese speler worden op het gebied van public clouds. Daarvoor heeft men een doelgroep op het oog die zou staan te trappelen om in zee te gaan met een bedrijf dat niet de beste trackrecord heeft als het gaat om het opleveren van werkende oplossingen. T-Systems heeft de (Duitse) automobiel sector in het vizier. Die zouden vanwege slimme auto’s enorme behoefte hebben aan compute power en storage op basis van een publieke cloud.

De hele ophef en marketing inspanning rond connected cars en het publieke cloud aanbod van T-Systems roept natuurlijk vragen op. Links en rechts heeft men ook gepoogd te achterhalen wat er nou aan concreet aanbod was en hoe snel de automobiel sector die stap gaat zetten. Dat leidde tot een paar voorspelbare bevindingen.

T-Systems heeft na het debacle met ThyssenKrupp de aandeelhouders beloofd te komen met diensten waar vraag naar is in plaats van met “technisch innovatieve” zaken te komen. Er zou ook beter worden gekeken naar klantgroepen die een vraag hebben die bij het bedrijf past in plaats van klantgroepen primair te benaderen om van de naamsbekendheid te kunnen profiteren. Die toezeggingen blijken toch nog niet helemaal vertaald te zijn. De deals die schijnbaar in de koker zitten worden nergens bevestigd en dat er nu in Duitsland sprake is van veel meer vraag naar publieke cloud dan private is ook niet aangetoond. Het heeft er veel van weg dat bij T-Systems marketing heeft bepaald dat er een andere boodschap en koers gecommuniceerd moet worden. Dat wekt de indruk van een zigzag koers. Dat is niet waarmee je klanten op enterprise niveau mee kunt paaien. Die willen bovenal een herkenbare en rechte lijn.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.