Amazon & Rosetta; ver van mijn bed

Ik beleefde op 12 november drie enerverende uren. Om half 5 zat ik met ingehouden adem te kijken naar de Flight Control Desk van de ESA. De Philae probe kon immers ieder moment landen op de de komeet 67P/Churyumov–Gerasimenko. Om 3 over 5 begon het team van de Rosetta missie -die tot dan toe alleen maar met bezweette voorhoofden naar een rij beeldschermen zat te kijken- te juichen en was de satelliet kennelijk geland. Een half uur lang heb ik mij afgevraagd hoe men dit voor elkaar heeft gekregen. Het ‘ding’ was maar liefst 10 jaar onderweg en bevond zich nu op 510 miljoen kilometer afstand van de aarde! Direct na de landing ontving men foto’s en allerlei meetgegevens. Ik kon het niet bevatten. Het was onwerkelijk. Onvoorstelbaar. Kortom, letterlijk en figuurlijk ‘ver van mijn bed’.

Een half uur later iets van geheel andere orde. De bijna twee uur durende keynote van Amazon tijdens hun jaarlijkse event: AWS re:Invent. Andy Jassy (de no-nonsense Senior Vice President van Amazon Web Services) wist de uitverkochte zaal in The Venetian in Las Vegas stil te krijgen (voor Amerikaanse begrippen dan). De ene na de andere spreker betrad het toneel. Het was een gemêleerd gezelschap waarbij collega’s en klanten van Andy elkaar afwisselden. Klanten spraken over hun goede ervaringen (duh), collega’s over de nieuwste ontwikkelingen. Spetterende presentaties en tussen de bedrijven door een frisse sound bite. De voornaamste boodschap/constatering tot dan toe: ‘The business driver is not to lower the cost, but to be fast, agile and innovative’. Dat klonk bekend in de oren. In één van mijn eerste verkooptrainingen kwam dat al aan de orde: Het gaat er niet om wat het kost, het gaat er om wat het oplevert.

In het laatste half uur van de keynote ging Andy los. Ze hadden niet stil gezeten bij Amazon. Met gepaste trots (en dat voor een Amerikaan) presenteerde hij Amazon’s nieuwste database engine AWS Aurora. Een service georiënteerde, ‘decoupled’ architectuur die maar liefst 6 miljoen inserts en 30 miljoen selects per minuut kan verwerken. Ik zeg ‘wauw!’ Daarna AWS CodeDeploy; de naam zegt het al, het op een snelle en eenvoudige manier uitrollen van nieuwe deployments. Hij ging vrolijk verder met AWS CodePipeline, iets met ‘continues integration and deployments’. Andy was op dreef en vertelde voor de vijfde keer dat klanten hem hadden gevraagd om…. En daar kwam AWS CodeCommit. een managed code repository zonder limitering. Was dat het? Nee hoor, er was ook nog AWS Key Management Service voor ‘centralized encryption and key management’. Andy wist niet van ophouden en de zaal ondertussen ook niet. Die applaudisseerden zo’n beetje aan één stuk door. AWS Config, voor een ‘full visibility of all AWS resources and dataflows’, vervolgde hij. En toen was daar het verlossende woord. “Als laatste…” AWS Service Catalog, waarmee een bedrijf een productportfolio kan creëren voor bepaalde werknemers of afdelingen.

Pffff, ik was er moe van. Eerst die zenuwslopende landing van die sateliet en direct daarna een technologische achtbaan met een reeks aan innovatieve loopings. Je zou er haast bang van worden. Die jongens van Amazon zijn goed bezig. Een gevoel van capitulatie overviel mij. De diverse gesprekken die ik recentelijk voerde met een aantal van onze klanten zette mij echter weer op scherp. Die zagen immers nog geen enkele toegevoegde waarde in een public cloud, en al helemaal niet als die zich buiten Nederland bevond. En hoe fijn was het niet dat ze ons 24/7 konden bellen, dat ze iemand aan de lijn kregen die hun omgeving kent en die in staat was om direct actie te ondernemen. Maar dat niet alleen. Het woord ‘ontzorgen’ valt ook steeds vaker. Men wil zich volledig toe kunnen leggen op de core business; zoekt een betrouwbare partij die niet alleen de infrastructuur verzorgd, maar zich ook hard wil maken voor het uitrollen van nieuwe releases, het finetunen en troubleshooten. En daar viel dan het volgende sleutelwoord wat wij maar al te graag horen: partner. En niet zomaar eentje, nee, een partner die een full service biedt, die zich wil verdiepen in hun business, het belang kent en als zodanig acteert…

Ik was Andy alweer bijna vergeten. Bijna, want we moeten Amazon natuurlijk niet onderschatten. Maar vooralsnog is het begrip ‘ver van mijn bed’ niet alleen van toepassing voor 510 miljoen kilometer, maar zelfs al voor een afstand van hier naar Las Vegas.

Over Robèr van den Brink

Robèr van den Brink is Business Development Director bij IT-Ernity Internet Services.

Laatste artikelen