Ben jij die ondernemer met lef op zoek naar goede technische mensen?

We struinen de technische hogescholen en universiteiten af en proberen talenten al voor hun afstuderen naar binnen te halen, voor ze bij de concurrent aan de slag gaan

Goede technische mensen zijn schaars, van BBL en BOL tot HBO en WO niveau. Terwijl we ze in de toekomst hard nodig hebben.

Herkenbaar? Het zijn uitspraken die we vaak horen van onze klanten in de techniek. Het slechte nieuws: de komende jaren loopt het tekort aan technisch geschoold personeel naar verwachting steeds verder op. Het goede nieuws: er zijn manieren om nieuwe techneuten te vinden en verleiden om hun talenten voor jouw bedrijf in te zetten.

In deze tweede blog uit een serie 3 lees je over trend #2 in de technische sector en de kansen die deze trend biedt voor ondernemers die het lef hebben om anders te denken en te handelen dan de rest. Deel 1 vind je hier.

Trend #2: Tekort aan technisch opgeleide mensen

De technisch opgeleide beroepsbevolking loopt drastisch terug. Tot 2020 verlaten elk jaar 70.000 technici de beroepsbevolking en komen er onvoldoende voor in de plaats. Het Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) becijferde:

 Elk jaar zijn er 30.000 technisch opgeleide mensen tekort

Geen wonder dus dat onderwijsinstellingen, werkgevers, werknemers, jongeren, topsectoren, regio’s en Rijk de handen ineen hebben geslagen. Daaruit is het nationaal Techniekpact voortgekomen.

Technische bedrijven die vooruitkijken investeren in goede relaties met opleidingen en hogescholen, en zorgen bijvoorbeeld dat ze erkend ROC leerbedrijf worden voor middelbare technische opleidingen. Ingenieursbureaus zoeken veelal aansluiting met technische universiteiten en participeren in onderzoeksprogramma’s zoals FLOW of organiseren bijzondere masterclasses en opleidingsprojecten. Technisch toptalent binnen halen en houden blijft echter bijzonder moeilijk – de concurrentie is moordend.

Techneuten houden van uitdagingen

De uitdaging voor de technische sector als geheel is het eigen verhaal beter over de bühne te brengen bij (toekomstige) technische studenten en scholieren. Hoe tof is het als je als net afgestudeerde scheepsbouwkundige met de nieuwste Solid Works of NAPA software aan de slag mag? Of wanneer mag programmeren aan software waarmee je supersnel administratieve bedrijfsprocessen automatiseert?

Kans: vertel enthousiaste verhalen – gebruik storytelling

Technisch georiënteerde bedrijven kunnen prachtige verhalen vertellen over hun oplossingen, maar laten die kans veel te vaak liggen. Door enthousiaste verhalen te verzamelen en in te zetten in je marketing en arbeidsmarktcommunicatie kun je je onderscheiden van de rest en maak je bedrijf toegankelijk, herkenbaar en verleidelijk voor nieuwe technici. Om nog maar niet te spreken over het verleiden van klanten…

Storytelling klinkt misschien als een opgeklopte marketingterm, maar het is niets anders dan een gestructureerde aanpak van wat wij als mensheid al sinds het ontstaan van taal doen; elkaar mooie verhalen vertellen.

Prachtig voorbeeld uit de consumenten markt geven de mensen van innocent, van de smoothies. Ze maken hun verhaal super persoonlijk, vertellen over de hoogtepunten, maar ook de dieptepunten.

“Ja, ja,” hoor ik je nu denken, “dat is leuk voor de consumentenmarkt, maar dat werkt niet in de zakelijke markt.” Niets is minder waar.

IT_demand_infographic

Ik ben persoonlijk fan van Cisco. Cisco post meerdere artikelen per dag. Eigen content over onderzoek, producten en demo’s wisselen ze af met relevante ontwikkelingen in de markt. Cisco gebruikt beeld en tekst op een manier die hun doelgroep aanspreekt, zo gebruiken ze animated gifs om hun verhaal te illustreren, zoals in dit artikel met 6 security tips. Cisco heeft naast een eigen developer netwerk een online leeromgeving voor verschillende doelgroepen, waaronder studenten.
Met behulp van onder anderen infographics vertelt Cisco een verhaal dat relevant is voor de doelgroep op een aantrekkelijke manier. Maar ook verhalen als “Geek is Cool Now” door Tobias Caldwell van kledingretailer Gap, Inc geven Cisco een menselijk en toegankelijk gezicht. Cisco maakt bovendien duidelijk dat een carrière in de IT met de bijbehorende kennis van Cisco systemen een slimme zet zijn.

En laten we eerlijk zijn, als je een developer bent en een carrière bij een grote multinational begint, dan wordt Cisco hiermee aantrekkelijker dan veel andere IT bedrijven, waardoor ze in 2013 op plek 10 van beste werkgever ter wereld stonden. Al moeten ze de top 4 van beste multinational werkgevers bestaande uit Google, SAS, NetAPP en Microsoft nog wel inhalen…

Vertel je eigen verhaal

Onderzoek wijst keer op keer uit dat een boodschap in de vorm van een verhaal veel meer teweeg brengt dan een droge tekst. En om dat te illustreren, vertel ik je graag een verhaal….

Ergens in Nederland, langs de A2, staat een fabriek. In deze fabriek produceren ze grote, sterke veren, in allerlei soorten en maten. Als iemand een veertechnisch probleem heeft, dan verzinnen ze in deze fabriek een oplossing en een veer die werkt zoals verwacht.

In de smetteloze fabriek verwerken ze elke dag ruwe grondstoffen tot veren die dienst doen in de meest uiteenlopende machines; van aardappelsorteerders en pijpenleggers in de offshore tot transportbanden in frisdrankfabrieken.

Op een dag gaat de telefoon… Eigenlijk gaat elke dag de telefoon, maar dit keer belt er iemand naar de fabriek die ze niet kennen. Deze man doet zaken met een projectontwikkelaar uit een land aan de andere kant van de wereld. Het is een dichtbevolkt land, waar veel mensen in enorme steden wonen, dicht op elkaar in hoge wolkenkrabbers. Maar het land wordt geteisterd door aardbevingen. Aardbevingen en wolkenkrabbers zijn geen goede combinatie. De projectontwikkelaar heeft een idee. En dat heeft te maken met veren in funderingen. En hij weet dat als je echt spannende dingen met veren wilt doen, je maar bij 1 partij terecht kunt. En dat was deze moderne fabriek in Breukelen, langs de A2.

foto-epoxy-naHoe leuk is het om een product te maken dat er echt toe doet? Als ik je verteld had over de specificaties van veren, of het proces dat gevolgd wordt om ze te verharden of te stralen, was je allang afgehaakt. Door duidelijk te maken dat er fantastische en innovatieve oplossingen te realiseren zijn door de ontwikkeling en inzet van maatwerkveren open je letterlijk de ogen naar een nieuwe wereld. Als je er dan ook nog eensvideo beelden aan toevoegt dan zit je helemaal goed.

Enthousiaste verhalen vormen het DNA van je bedrijf

De uitdaging is dus op zoek te gaan naar de verhalen en anekdotes die het DNA van je bedrijf weergeven. Die duidelijk maken waar jullie goed in zijn en vooral ook waar jullie enthousiast van worden. Waar ligt de kracht van jouw bedrijf? En waar niet? Durven jullie fouten te maken, ze toe te geven en ervan te leren?

Als je uitgesproken bent over wat je doet en waar je voor gaat, haken er mensen af. Dat is altijd zo. En dat is maar goed ook. Want niet elk technisch talent zal passen bij jouw bedrijfscultuur. Als er geen match is, komt iemand uiteindelijk niet uit de verf. Dus bespaar jezelf ook op de lange termijn problemen en werf alleen die talenten die bij jouw bedrijf passen.

Verhalen die het DNA van jouw bedrijf weergeven maken duidelijk waarom jonge technici voor jouw bedrijf moeten kiezen. Ze laten zien dat je ze zal uitdagen om hun talenten optimaal in te zetten. Straal je enthousiasme en een prettige, sterke, uitdagende cultuur uit? Of ben je een van de vele technische bedrijven, met een redelijk carrière pad en redelijke uren, redelijk aardige collega’s en een redelijk goed salaris?

Vertel je verhaal, deel je enthousiasme

MaerskLegoGeloof je nog steeds niet dat verhalen vertellen over waar jullie enthousiast van worden werkt in een B2B omgeving om technische mensen aan te trekken? Kijk dan eens naar de Facebook pagina van Maersk Line. Die maken een feestje van aankomst van het grootste containerschip ter wereld in Rotterdam en plaatsen de foto’s en verhalen op Facebook. Het grootste schip, de Triple-E is ondertussen ook beschikbaar als lego boot voor jonge Maersk en Lego fans. En hun ouders…

Juist voor bedrijven in de techniek, die moeten concurreren om de aandacht en voorkeur van goed opgeleide technici, liggen er enorme kansen. Een bedrijf met een sterk merk, een aansprekend verhaal en de juiste mix van kanalen en middelen om de boodschap onder de aandacht te brengen van deze jonge doelgroep staat garant voor een sterke toekomst.

Dus waar wacht je nog op? Vertel je verhaal en laat je eigen medewerkers hun verhaal over werken bij jouw bedrijf vertellen. Op je website, in vakbladen, op social media, flyers, brochures maar ook op verjaardagsfeestjes en in de kroeg. Vertel het door!


Gerdien Dalmulder is eigenaar van Caramel Business. Haar hoogste doel? Bedrijven in het technische MKB te helpen om van hun medewerkers, klanten en opdrachtgevers ambassadeurs te maken. Ambassadeurs die je aanbevelen, terugkomen en hun vrienden meenemen. Ze is customer experience specialist.

Dit artikel verscheen op de blog van Caramel Business en is met toestemming van de auteur op ISP Today gepubliceerd.