De 5 belangrijkste B2B Technology Marketing Trends voor 2015 als sleutel voor event succes

Positief opvallen en een uniek stemgeluid vinden dat in een volle en luide markt de rest nog effectief weet te overstemmen. Dit is voor B2B technologie bedrijven en hun marketing van cruciaal belang. De Internet industrie is voortdurend in beweging. De onderlinge competitie neemt toe en steeds vaker is er sprake van samenwerkingsverbanden en consolidatie. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in een steeds rapper tempo op en ook de potentiele afnemer veranderd. Deze laatste gaat in toenemende mate zelf op zoek naar informatie over producten en diensten en laat zich minder snel leiden. Voor 2015 kunnen als gevolg van de ontwikkelingen in de markt, vijf belangrijke B2B technology marketing trends worden gesignaleerd:

  • content marketing;
  • video marketing;
  • mobile marketing;
  • marketing automation;
  • resultaatmeting.

Voor al deze trends zijn manieren te bedenken waarop deze succesvol kunnen worden toegepast op bijna alle marketing disciplines. Dit artikel gaat echter dieper in op de manier waarop bedrijven de vijf belangrijkste B2B technology trends kunnen inzetten voor het behalen van event succes. Te beginnen met:

Content Marketing

Met content marketing leg je de basis voor conversatie. Kies voor je event of event deelname een thema of boodschap. Creëer vervolgens waardevolle content gebaseerd op je thema of boodschap voor event bezoekers en diegenen die niet bij het event konden zijn. Deze content kan consistent worden doorgevoerd en gedeeld via presentaties, social media, event video’s, white papers, email marketing en nieuwsbrieven.

Video Marketing

In haar meest simpele vorm is video marketing het creëren van een promo video voor een onderneming, product of dienst om deze vervolgens te delen via het Internet. Video marketing leent zich bij uitstek voor de promotie van events. Maak een video met hoogtepunten van het vorige event of interview event sprekers en laat ze alvast iets vertellen over hun presentaties.

Mobile marketing

Mobile marketing is marketing met of op een mobiel apparaat zoals een smartphone. Onderzoek laat zien dat mensen gemiddeld tussen de 110 en 150 keer per dag op hun smartphone kijken. De gemiddelde event bezoeker checkt zijn of haar telefoon dus voor, tijdens en na een event. Het inzetten van een mobiele event app biedt marketeers de mogelijkheid om voor, tijdens en na een event contact te houden met event deelnemers bijvoorbeeld over de agenda, discussiepunten of de deelnemerslijst.

Marketing automation

Marketing automation betekent zoveel als het helpen van prospecten tijdens het aankoopproces door het automatiseren van relevante content. Dit met als doel om de leadconversie te verhogen. Marketing automation kan worden uitgesplitst naar: het opbouwen van digitale profielen, het opzetten van relevante campagnes en het converteren en prioriteren van leads. Marketing automation kan marketeers helpen bij het organiseren van effectieve events door:

  • Het verzamelen van lead informatie door het opzetten van een event pagina.
  • Het gericht versturen van event uitnodigingen op basis van doelgroep segmentatie.
  • Het meten van marketing inspanningen.
  • Een geautomatiseerde lead opvolging na afloop van een event.

Resultaatmeting

Marketing analyse helpt bij het monitoren van events en event uitkomsten. Op deze manier kan worden gezien of marketing budgetten zo effectief als mogelijk worden ingezet. Het belang van marketing analyse moge duidelijk zijn. Iets dat meer kost dan dat het oplevert is simpelweg geen goede lange termijn bedrijfsstrategie. Onderzoek van de Lenskold Group uit 2008 toont aan dat bedrijven die meer aandacht besteden aan het meten van ROI harder groeien en een hogere marketing effectiviteit laten zien dan bedrijven die dit achterwege laten. Eenvoudig gezegd. Kennis is macht.

Meer informatie over het meten van event succes vind je in dit artikel dat eerder verscheen op ISP-Today. Een ander artikel gaat in op de succesvolle organisatie van en deelname aan events met een gelimiteerd events budget.