Écht luisteren is een kunst

We worden geboren en iedereen in het gezin (papa, mama en de rest) zijn dol enthousiast als je je eerste woordjes zegt. Ah wat schattig. Bij praten hoort luisteren. En naar mate je verder opgroeit leer je hoe je zaken moet waarderen of negeren (soms ook je ouders, wat straf weer tot gevolg heeft).

Luisteren is vaak een zintuig die we onderschatten, niet alleen in het omgaan met klanten ( hij die praat, betaald) maar nog meer naar de markt geluiden. Waar vraagt de markt om. En kan jij met jouw product of dienst daar een invulling aan geven. Veel te vaak denken ondernemers een gat in de markt te hebben ontdekt. (Vraag jezelf gerust af, waarom er nog niemand in je idee is gestapt). En uiteraard zijn er uitzonderingen. Niemand (op de eigenaren na) had het succes van Tesla, Facebook of Blendr kunnen voorspellen.

Over het algemeen is het vaak dat er een overvloed aan een dezelfde soort ondernemingen: fitnessscholen, nagelstudios en cloud-bedrijven, zonder dat er goed geluisterd wordt naar de markt. Er worden wel eens marktonderzoeken gedaan, maar die zijn meestal eenmalig. Het is van belang om goed te lezen en te luisteren naar de wensen van je klant en er ook daadwerkelijk op in te spelen.

Om je voorbeeld te geven, zolang je geen hamburger-restaurant bent met een grote gele M, komen klanten niet zo maar naar je toe. Om er voor te zorgen dat jij wel dezelfde doorloop aan klanten kan verwerken, zul je producten moeten leveren die door de markt gewild zijn. Dat het soms behendigheid en slim ondernemerschap vereist, bewijzen de ondernemers met het pop-up shop principe. (Uggs, one direction fan spul, loom bandjes). Je maakt gebruik van de trends in de markt en door het een beperkte periode beschikbaar te stellen ontstaat er een piek. Dat moment kan je grijpen. Toekijken hoe je concurrenten met je marktpotentieel ermee vandoor gaan kan natuurlijk ook.

Een andere manier is om een nieuwe trend te zetten en daarmee de eerste te zijn. Echter dit vereist een hoop geduld en doorzettingsvermogen en investeringen.

Moraal van het verhaal, door goed om je heen te kijken, naar de markt te luisteren en het aan je potentiële klant te vragen. Ga gerust eens een telefonische enquête houden onder je prospects. Kom je snel tot de conclusie of je onderneming succesvol kan zijn.

Over Marco van den Akker

Marco van den Akker is partner bij ComputeNext en bestuurslid van de Cloud Security Alliance. Marco heeft brede ervaring op CTMT gebied (Cloud, Telecom, Media, Technologie) vanuit meerdere rollen. Is zijn internet carrière begonnen met videotex, BBS en html. Voorheen was hij werkzaam bij 123Cloud.