‘Google Domains op langere termijn bedreiging voor hosters’

Sinds vorige week staat de bèta-versie van ‘Google Domains’ live voor het grote publiek. Vooralsnog zal verkoop alleen aan inwoners van de USA plaatsvinden, toch is te verwachten dat de dienst op termijn wereldwijd te gebruiken is. ISP Today vroeg een aantal experts naar hun kijk op de toetreding van Google binnen de registrar-gemeenschap. Vandaag Arno Vis (Openprovider).

Beperkt en duur
Arno Vis heeft de berichtgeving over Google Domains gevolgd. “Als ik naar de website googledomains.com kijk, zie ik een beperkt aanbod van diensten gericht op eindgebruikers,” vertelt Arno. “Ik weet niet of eindgebruikers helemaal de focus is, maar daar lijkt het op. Standaard bieden ze een aantal features die gratis zijn zoals e-mail en domein-forwarding, subdomeinen en whois privacy. Vooralsnog zijn de domein registraties in vergelijking met ons aanbod duur, maar wij richten ons dan ook op resellers, hosters en andere registrars en niet op eindgebruikers.”

Geen echte concurrent
“In Nederland is het aanbod dat Google biedt normaal gesproken al zeer goedkoop. Ik denk dus dat Google op basis van de prijzen geen echte concurrent is voor Nederlandse registrars. Maar ze hebben natuurlijk wel veel meer marketing mogelijkheden om de diensten te promoten dan de gemiddelde Nederlandse registrar.”

Een eerste stap
Arno en zijn bedrijf geloven dat het huidige business model van vele Nederlandse registrars op lange termijn niet houdbaar is. “Iedereen vist in dezelfde vijver met meer en meer features tegen steeds lagere prijzen. In een dergelijke markt kunnen partijen als Google en Microsoft door het slim bundelen van hun diensten makkelijk de concurrentie aangaan. Ik geloof dan ook niet dat het huidige Google Domains het definitieve product is, maar meer een eerste stap om een fullservice hosting product in de markt te zetten.”

gTLD’s
Zo’n hostingaanbod is volgens Arno wel degelijk een bedreiging is voor de huidige status quo in de markt. “Kijk je puur naar domeinen waar Google heel slim gelijk al een paar toegevoegde waarde diensten aan koppelt, denk ik dat de bedreiging op korte termijn meevalt. Maar Google gaat als registry nog wel een groot aantal nieuwe gTLDs lanceren de komende twee jaar. Dat zal best wel eens invloed kunnen hebben op de prijzen van domeinnamen.”

Bedreiging voor hosters
Voor Openprovider ziet Arno het niet als een bedreiging en geeft hij aan deze ontwikkeling al voorzien te hebben. “We hebben een tiental nieuwe producten gelanceerd, waarbij je op abonnementsbasis domeinen tegen kostprijs kan kopen. Voor vele hosters kan Google op langere termijn wel een grote bedreiging worden. Google heeft de middelen en de kennis plus door Adwords ook relevante marktdata om het te doen als ze er brood in zien.”

Blijf innoveren
Tot slot tipt Arno zijn collega-registrars om te blijven innoveren op die producten en diensten waarmee ze zich echt kunnen onderscheiden. “En die producten en diensten waar je dat niet kan, zal je moeten outsourcen naar specialisten op het gebied van domeinnamen of IAAS-partijen voor infrastructuur of de Nawas voor DDoS-protectie. Je kunt niet alles zelf doen, je moet specialiseren en focussen om te kunnen overleven en samenwerken waar je geen echt verschil kan maken. Bedrijven die dat inzien en doen kunnen altijd in niches een goede boterham verdienen daar waar de multinationals de grote bulk standaard klanten bedienen.”

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen