Het prijskaartje voor clouddiensten en een meer volwassen markt

De omzet van cloudaanbieders groeit, de vraag idem. Dat her en der die groei wat minder is dan voorgaande periode is wellicht opgevallen. Het lijkt erop dat daar weinig bij wordt stilgestaan, net als bij dat ene punt van kritiek: de kosten.

Met de nodige events voor MSPs, datacenters, hosters en anderen achter de rug is het tijd de notities door te nemen. Ook het werk van collega’s uit binnen- en buitenland wordt geraadpleegd en met sommigen is gesproken. Een van de vragen daarbij was “zijn de prijzen voor clouddiensten stabiel of zien we wat veranderen?”

Wie zich puur richt op wat er wordt gecommuniceerd door de 3 of 5 mondiale spelers van dit moment zal waarschijnlijk zeggen dat de prijzen eerder naar beneden gaan dan naar boven. Dat is ook wat een aantal collega journalisten heeft geschreven. We zijn het er over eens dat de grootste prijsdalingen verleden tijd lijken te zijn. Of de bodem is behaald of dat het stilte voor de storm is, daarover wordt verschillend gedacht.

Dat met deze prijzen de vraag naar cloud aantrekkelijker zal zijn dan 5 of 10 jaar geleden behoeft verder geen uitleg. Er is echter een punt dat nog ouder is dan cloud zelf en waarmee delen van de IT sector een reputatie heeft opgebouwd: de verborgen kosten. Ook in 2018 is het makkelijk voorbeelden te vinden van gebruikers die onaangenaam verrast zijn door de maandelijkse factuur voor een cloud dienst. Het blijft een te grote groep om genegeerd te worden.

Het klagen is sinds de de eerste “cloudjaren” trouwens wel veranderd. Wie zijn oor te luisteren legt zal opvangen dat iedereen tenminste iemand kent die het daadwerkelijk migreren naar een andere omgeving heeft stopgezet, veranderd of zelfs heeft teruggedraaid. Het is niet langer een N=1 situatie. Wat ook opvalt is dat het voorheen uitsluitend klanten waren die hierover uitspraken deden. Tegenwoordig kun je het ook horen van de aanbieders van IT diensten.

Het heeft er veel van weg dat beide partijen accepteren dat een stap naar de cloud wel eens de onjuiste beslissing was. Er wordt wat dat betreft niet meer krampachtig vastgehouden aan de vendor leuze “alles gaat naar de cloud”. Complexiteit kan een horde zijn die op dit moment met de huidige middelen niet te bedwingen is en te leidt tot te hoge kosten.

Hoewel het voor aanbieders en klanten vervelend kan zijn te moeten constateren dat cloud op dit moment een onjuiste en vooral te dure oplossing is heeft het ook een voordeel. We zien het en accepteren dat ook cloud niet de oplossing voor alles en altijd kan zijn. De markt is ondertussen volwassen.