‘Markt gTLD’s versus ccTLD’s van belang voor Europese rol Google Domains’

Sinds vorige week staat de bèta-versie van ‘Google Domains’ live voor het grote publiek. Vooralsnog zal verkoop alleen aan inwoners van de USA plaatsvinden, toch is te verwachten dat de dienst op termijn wereldwijd te gebruiken is. ISP Today vroeg een aantal experts naar hun kijk op de toetreding van Google binnen de registrar-gemeenschap. Vandaag Michiel Henneke (SIDN).

Registry én registrar
Michiel verwacht dat de komst van Google heel goed kan uitpakken, omdat Google door zijn omvang en uitstraling doelgroepen bereikt die anders geen domeinnamen zouden registreren. “Tegelijkertijd zet Google hiermee een tweede pet op: als zoekmachine is het bedrijf al een factor van belang voor de domeinnamenwereld. Domeinnamen die keywords bevatten leveren een hoge ranking op dat keyword op. Een hoge ranking in Google is medebepalend voor de commerciële waarde van een domeinnaam. Nu Google ook andere rollen gaat vervullen – als registry én registrar – wordt daar in de domeinnamenwereld met enige argwaan naar gekeken.”

Nadenken over gevolgen
“Ik denk dat het als registrar zeker de moeite loont nu al over de komst van Google na te denken,” legt Michiel uit. “Gelukkig gebeurt dat ook al. Afgelopen tijd heb ik veel registrars gesproken die goed op de hoogte waren en ook al hadden nagedacht over mogelijke gevolgen voor de markt en hun strategie.”

gTLD versus ccTLD
De invloed die de toetreding van Google zal hebben voor .nl hangt volgens Michiel volledig af van de mate waarin ze hun domeinnamenportfolio willen aanpassen aan de Europese markt. “Op dit moment biedt Google in de VS vooral gTLD’s aan. Logisch, want ccTLD’s spelen daar nauwelijks een rol op de domeinnamenmarkt. In Europa zijn ccTLD’s veel dominanter.  Als Google in Europa inzet op ccTLD’s zoals .nl, wordt hun rol in de markt geheel anders dan wanneer zij zich vooral richten op gTLD’s.”

Marktaandeel
“Een bedrijf met een grote klantenbase zoals Google, weet altijd wel enige afzet te genereren. De Nederlandse domeinnamenmarkt is echter al behoorlijk ontwikkeld en kent veel sterke spelers, dus substantieel marktaandeel winnen zal ook voor Google niet makkelijk worden.” Afsluitend wil Michiel Nederlandse registrars meegeven: “Be prepared.”